5. miejsce

Audi A6

MODELE: A6, A6 Avant, A6 Allroad

L
  • przestronne wnętrze
  • wysoka jakość
  • wygodne fotele
  • niski poziom hałasu
  • gwarancja na 4 lata
K
  • niepraktyczna obsługa klimatyzacji
  • sztywno zestrojone zawieszenie
  • układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu wymaga wyczucia
komfortowy
Praktyczne

Intuicyjna

DNA
układ jezdny
nadwozie i wnętrze
obsługa
sportowy
Dizajnerskie

Nieergonomiczna

L
  • przestronne wnętrze
  • wysoka jakość
  • wygodne fotele
  • niski poziom hałasu
  • gwarancja na 4 lata
K
  • niepraktyczna obsługa klimatyzacji
  • sztywno zestrojone zawieszenie
  • układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu wymaga wyczucia
DNA
Układ jezdny
Komfortowy
Sportowy
Nadwozie i wnętrze
Praktyczne
Dizajnerskie
Obsługa

Intuicyjna

Nieergonomiczna

Najważniejszy model w gamie i jeden z filarów sukcesu Audi jako marki premium

Popularny zarówno jako sedan, jak i kombi znane jako Avant. To ostatnie jest oferowane również w wersji Allroad, dostępnej wyłącznie z napędem na cztery koła, która może uchodzić za protoplastę dzisiejszych crossoverów. Pierwsze Audi A6 Allroad debiutowało… ćwierć wieku temu. „A6” to jeden z filarów sukcesu Audi jako marki premium, którą śmiało można uznać za najważniejszy model w gamie. Audi A6 to model o wielu twarzach – przestronny sedan, napędzany silnikiem Diesla, wygodny dla czterech osób i świetny na dalekie trasy; sportowe kombi z benzynowym silnikiem V8 o mocy aż 630 KM, którym można pojechać na Track Day oraz wszechstronne A6 Allroad, które nie obawia się zjazdu z drogi utwardzonej. Obecna na rynku generacja Audi A6, która debiutowała w 2018 roku chwilę po premierze A7 Sportback, przejęła od niej m.in. tablicę rozdzielczą z aż trzema ekranami – elektronicznych wskaźników i dwóch dotykowych do obsługi systemu multimedialnego i klimatyzacji. O ile pod względem możliwości personalizacji funkcji dotykowe ekrany robią wrażenie – nawet siedmiu kierowców może zapisać w sumie około 400 preferowanych ustawień, a na wyświetlaczu do obsługi klimatyzacji można utworzyć aż 27 skrótów do najczęściej używanych funkcji (np. numerów telefonów, stacji radiowych czy celów nawigacji), o tyle obsługa samej klimatyzacji absorbuje zbyt wiele uwagi i wymaga odrywania wzroku od drogi. Silniki oferowane do Audi A6 (benzynowe i wysokoprężne) są teraz oferowane również z 48-woltowym układem tzw. łagodnej hybrydy. Wszystkie silniki standardowo współpracują z przekładnią automatyczną – benzynowe V8 i wysokoprężne V6 z 8-stopniową, pozostałe (w tym również hybrydy plug-in) – z 7-stopniową.

PREMIERA: 2018
FACE LIFTING: 2023

BENZYNA
DIESEL
HYBRYDA PLUG-IN

163 – 630 KM
ikona symbolizująca pieniądze
234 600 – 683 400 zł
Grafitowe Audi A6 jedzie drogą wśród pagórków. Widok tyłu i lewego boku samochodu.

Audi A6 – W DETALACH

  • KABINA

Duża ilość miejsca we wszystkich kierunkach i na wszystkich miejscach, wiele funkcji zwiększających komfort podróżowania, niski poziom hałasu i bagażnik o pojemności 530 l (w kombi – 565 l) czynią z Audi A6 idealnego towarzysza dalekich podróży. Jakość wykonania nie pozostawia zbyt wiele do życzenia. Szkoda, że przekombinowano obsługę klimatyzacji dodając trzeci ekran. Piękności kabinie A6 on też nie dodaje. Na szczęście, patrząc na wnętrze i obsługę nowszego e-trona GT, wygląda na to, że Audi szybko zrozumiało swój błąd i zrobiło krok wstecz.

  • FUNKCJONALNOŚĆ

Pomijając sterowanie klimatyzacją za pośrednictwem ekranu dotykowego i dotykowy sposób przełączania świateł, obsługa i funkcjonalność Audi A6 są podręcznikowe. Klamki do otwierania drzwi znajdują się wysoko i są łatwo dostępne. Uchwyt do zamykania drzwi jest solidny i sam wpada w rękę. Tak samo jak sterowanie szybami i lusterkami. Kieszenie w drzwiach oraz zamykane schowki na tunelu środkowym i pod podłokietnikiem są pojemne. Pojemność bagażnika łatwo powiększyć dzięki oparciu kanapy dzielonemu w proporcji 40:20:40. Po złożeniu oparcia A6 w wersji kombi dysponuje bagażnikiem o pojemności 1860 l.

  • KOMFORT

Zawieszenie Audi A6, wykonane w dużej mierze z aluminium i dostępne w aż czterech wariantach, zapewnia dobry kompromis między komfortem a sportem, ze wskazaniem na ten drugi. Podstawowe zawieszenie (do wyboru – w konfiguracji komfortowej lub sportowej) jest wyposażone w sprężyny stalowe. Do wyboru jest też zawieszenie z klasycznymi amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia lub z amortyzatorami pneumatycznymi. Pomimo ogromnych kół o średnicy do nawet 21 cali z oponami w rozmiarze 255/35, komfort podróżowania jest na bardzo dobrym poziomie, chociaż czuje się dużą sztywność zarówno samego zawieszenia, jak i całej konstrukcji. Kabina doskonale izoluje pasażerów od hałasu na zewnątrz.

  • MULTIMEDIA

Ekran dotykowy systemu multimedialnego ma przekątną 10,1 cala, natomiast umieszczony poniżej ekran dotykowy systemu klimatyzacji – 8,6 cala. Ekran ten zapewnia również dostęp do obsługi funkcji związanych z komfortem oraz służy do odręcznego wprowadzania tekstu. W tym wypadku sporym ułatwieniem jest możliwość oparcia nadgarstka na dźwigni zmiany trybów pracy automatycznej przekładni. System dobrze rozpoznaje odręcznie pisane litery i szybko podpowiada całe wyrazy. A6 zapewnia także możliwość sterowania głosowego, dzięki czemu np. klimatyzacją można sterować za pomocą poleceń głosowych. Przy użyciu smartfona z systemem Android i funkcją NFC Audi A6 można odblokować i zablokować oraz uruchomić silnik. Trudno uwierzyć, że system, który zapewnia aż takie możliwości seryjnie jest wyposażony jedynie w łącze bluetooth. Możliwość integracji smartfona poprzez interfejsy Android Auto lub Apple CarPlay wymaga dopłaty 1470 zł. Pod warunkiem, że wybierze się również tzw. Audi sound system za 1950 zł, na który składają się 10 głośników wraz z głośnikiem centralnym i subwooferem oraz 6-kanałowy wzmacniacz o mocy 180 W. Przy czym wcale nie jest pewne, że połączenie będzie mogło być bezprzewodowe, bo – jak twierdzi Audi – „do nawiązania bezprzewodowego połączenia między smartfonem a samochodem wymagane jest działanie sieci WLAN 5 GHz w kraju zakupu samochodu. Dodatkowo do korzystania z funkcji bezprzewodowej konieczny jest pakiet Audi connect Emergency Call & Service z Audi connect Remote & Control i/lub MMI Navigation plus z MMI touch”. Generalnie, łatwo nie jest. I tanio też nie. W wielu tańszych i bardziej popularnych samochodach niż Audi A6 bezprzewodowa łączność z obydwoma interfejsami należy już do standardu.

  • JAKOŚĆ

Dbałość o detale A6 widać na każdym kroku – od chromowanej listwy wokół wlotu powietrza do chłodnicy, po drewniane dekory we wnętrzu. Tablica rozdzielcza z miękkiego tworzywa i skórzana tapicerka też prezentują się bardzo efektownie. Nastrojowe oświetlenie w jednym z 30 dostępnych do wyboru kolorów sprawia, że deska rozdzielcza i konsola środkowa wyglądają tak, jakby były zawieszone w powietrzu. „Centrum dowodzenia” z dwoma ekranami dotykowymi jest subtelnie skierowane w stronę kierowcy.

  • UKŁAD JEZDNY

Cztery rodzaje zawieszenia i dwa rodzaje układu kierowniczego do wyboru sprawiają, że Audi A6 może być zarówno komfortową limuzyną, którą prowadzi się bardzo lekko, jak i sportowym sedanem lub kombi o bardzo stabilnym nadwoziu oraz szybkim i precyzyjnym w reakcjach.

  • WRAŻENIA Z JAZDY

Zależą od wybranej wersji zawieszenia, układu kierowniczego i – oczywiście – mocy silnika. Wrażeń z jazdy „A6” jest tyle różnych, ile kombinacji powyższych „parametrów”. W słabszych wersjach silnikowych oraz z komfortowym zawieszeniem i standardowym układem kierowniczym Audi A6 jest samochodem komfortowym, który nie obawia się bardziej dynamicznej jazdy. Opcjonalne zawieszenie sportowe z amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia oraz dynamiczny układ kierowniczy na wszystkie koła potrafią uczynić z „A6” samochód bardzo szybki i bardzo precyzyjny w reakcjach. Tylne koła mogą skręcać się do 5 stopni. Przy prędkościach do 60 km/h skręcają się w kierunku przeciwnym do kierunku przednich kół, zmniejszając w ten sposób promień skrętu nawet o jeden metr. Przy prędkościach powyżej 60 km/h przednie i tylne koła skręcają w tym samym kierunku, zwiększając stabilność np. podczas nagłej zmiany pasa. Ponieważ skręt kół jest wtedy mniej odczuwalny, zwiększa się komfort jazdy, szczególnie pasażerów z tyłu.

  • SYSTEMY ASYSTUJĄCE

W najbogatszej wersji zestaw czujników Audi A6 obejmuje aż pięć czujników radarowych, pięć kamer światła widzialnego i kamerę na podczerwień do wspomagania widzenia w nocy, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy. W sumie mogą one dostarczać dane do aż 39 systemów wspomagania kierowcy, z których zdecydowana większość jest dostępna za dopłatą.

  • UKŁAD NAPĘDOWY

Audi A6 jest dostępne, do wyboru, z silnikami cztero- i sześciocylindrowymi benzynowymi i wysokoprężnymi oraz z ośmiocylindrową benzynową jednostką napędową. Wszystkie silniki seryjnie współpracują z 7- lub 8-stopniową przekładnią automatyczną. Napęd może być przekazywany na przednie lub na cztery koła (standard w wypadku silników trzylitrowych). W połączeniu z przekładnią 8-biegową A6 seryjnie jest wyposażone w samoblokujący centralny mechanizm różnicowy. W przypadku modeli z silnikiem V6 TDI jako opcję można wybrać sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między koła tylnej osi, co sprawia, że zakręty można pokonywać jeszcze bardziej dynamicznie niż w A6 ze standardowym mechanizmem różnicowym przy kołach tylnej osi.

  • CENA

Najtańszą wersją Audi A6 jest 35 TDI o mocy 163 KM za 234 600 zł, najdroższą – 600-konna RS 6 Avant performance za 683 400 zł. W porównywalnych wersjach silnikowych (np. 40 TDI quattro o mocy 204 KM) i z takim samym wyposażeniem dopłata do kombi wynosi 11 200 zł, a do modelu A6 Allroad – 27 800 zł. Za 265-konne Audi A6 45 TFSI trzeba zapłacić 265 500 zł. Na wyposażenie dodatkowe można wydać… drugie tyle.

Audi A6 – polecane silniki

45 TFSI S tronic, moc 265 KM (benzynowy, 2.0 turbo)
50 TDI quattro Tiptronic, moc 286 KM (turbodiesel, 3.0 V6)
RS 6 Avant, moc 600 KM (benzynowy, 4.0 V8 biturbo)

Audi A6 – galeria zdjęć

FOT. AUDI

Audi A6 – inne artykuły

Bardziej eleganckie niż flagowe A8 – oto nowe Audi A6 Limousine, czyli sedan

Bardziej eleganckie niż flagowe A8 – oto nowe Audi A6 Limousine, czyli sedan

Na tym modelu Audi zbudowało swoją potęgę. Oto najnowsze A6 Avant

Na tym modelu Audi zbudowało swoją potęgę. Oto najnowsze A6 Avant

Brak artykułów

ZOBACZ RÓWNIEŻ