5. miejsce

Audi Q3

MODELE: Q3, Q3 SPORTBACK

L
  • przestronne wnętrze
  • intuicyjna obsługa
  • duży bagażnik
  • bardzo dobre właściwości jezdne
  • 4 lata gwarancji
K
  • dość sztywno zestrojone zawieszenie
  • drogie dodatki
  • mało systemów asystujących w standardzie
komfortowy
Praktyczne

Intuicyjna

DNA
układ jezdny
nadwozie i wnętrze
obsługa
sportowy
Dizajnerskie

Nieergonomiczna

L
  • przestronne wnętrze
  • intuicyjna obsługa
  • duży bagażnik
  • bardzo dobre właściwości jezdne
  • 4 lata gwarancji
K
  • dość sztywno zestrojone zawieszenie
  • drogie dodatki
  • mało systemów asystujących w standardzie
DNA
Układ jezdny
Komfortowy
Sportowy
Nadwozie i wnętrze
Praktyczne
Dizajnerskie
Obsługa

Intuicyjna

Nieergonomiczna

Najpopularniejszy SUV Audi, mimo że na ulicach widać głównie jego większych braci

Na miejsce w TOP 10 kompaktowych SUV-ów zasługuje nie tylko ze względu na walory praktyczne, wysoką jakość wykonania i bardzo dobre właściwości jezdne, ale również z uwagi na cenę, która plasuje go między modelami marek popularnych. Audi Q3 zaprzecza tezie, że we współczesnym świecie wszystko starzeje się szybciej niż kiedyś. Jeśli coś jest dobre, nie musi tak być. Kompaktowy SUV, który debiutował w 2018 roku opiera się upływowi czasu na tyle skutecznie, że – mimo sześciu lat na karku – wciąż czeka na kurację odmładzającą. Od czasu debiutu Q3 w gamie kompaktowego SUV-a Audi sporo się dzieje i co rusz pojawiają się nowe wersje – nadwoziowe (Sportback) lub silnikowe (RS Q3, hybryda plug-in), które wprowadzają nowości z różnych dziedzin, ale zdecydowanego faceliftingu na zewnątrz i wewnątrz popularny SUV jeszcze nie miał. I miał już nie będzie, bo na połowę przyszłego roku Audi zapowiedziało debiut Q3 trzeciej generacji. Podobnie jak A3 również Q3 wyróżnia się ogromną rozpiętością mocy silników – od oszczędnego 150-konnego turbodiesla po usportowione 400-konne RS Q3, które od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,5 s.

PREMIERA: 2018
FACE LIFTING: –

BENZYNA
DIESEL
HYBRYDA PLUG-IN

150 – 400 KM
ikona symbolizująca pieniądze
153 600 – 311 000 zł
Niebieskie audi Q3 jedzie na zakręcie do góry, na poboczach piaszczysto-trawiaste wzgórza. Widać przód i lewy bok samochodu.

Audi Q3 – W DETALACH

  • KABINA

Wnętrze zapewnia sporo miejsca we wszystkich kierunkach pasażerom przednich foteli, a kierowcy – bardzo dobrą pozycję do jazdy. Fotel daje się ustawić nisko nad podłogą, a jego regulacja wzdłużna ma bardzo duży zakres. Kierownicę można odsunąć daleko od deski rozdzielczej. Pasażerowie niższego wzrostu również z tyłu nie będą narzekać na brak przestrzeni ani na nogi, ani nad głową. Dobrej jakości materiały idą w parze z dobrą ergonomią. Z jednym wyjątkiem – 6 lat temu Q3 było jednym z pierwszych modeli koncernu Volkswagen, w którym wygodne w obsłudze pokrętło do włączania świateł zastąpiono przyciskami. Zupełnie niepotrzebnie.

  • FUNKCJONALNOŚĆ

Mimo wielu cyfrowych funkcji na pokładzie, Q3 pozostało wierne funkcjonalności na wysokim poziomie, która przez lata była mocną stroną Audi. Klimatyzację obsługuje się intuicyjnie, bez odrywania wzroku od drogi, za pomocą trzech pokręteł i paru przycisków. Dźwignia do zmiany biegów lub trybów pracy przekładni o dwóch sprzęgłach jest solidna, zapewnia pewny uchwyt i można się nią posługiwać bez patrzenia na tunel środkowy. Oparcie kanapy jest dzielone w proporcji 40:20:40. Pojemność bagażnika szybko można powiększyć o niemal 1000 l – z 530 l do 1525 l. Ze schowaniem półki nie ma wtedy problemu, bo mieści się pod podłogą bagażnika.

  • KOMFORT

Dostęp do auta jest komfortowy przez niemal tak samo szerokie i wysokie oraz szerokootwierające się drzwi przednie i tylne. Dach przebiega płasko niemal na całej długości, dzięki czemu przy wsiadaniu na kanapę nie trzeba schylać się bardziej niż podczas zajmowania miejsc na fotelach. Fotele są wygodne i tylko w pierwszej chwili wydają się nieco za twarde, czy za słabo wyprofilowane. W praktyce szybko okazuje się, że zapewniają komfortową podróż i dobre podparcie ud oraz pleców. Kabina dobrze izoluje zarówno od hałasu powietrza opływającego karoserię, jak i od odgłosów silnika i zawieszenia. Standardowe zawieszenie jest dość sztywno zestrojone i na nierównościach daje się to wyraźnie odczuć. 6060 zł dopłaty za zawieszenie z amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia rozwiązuje ten problem.

  • MULTIMEDIA

Do seryjnego wyposażenia Audi Q3 należą 10,25-calowy zestaw cyfrowych wskaźników i 10,1-calowy dotykowy ekran multimediów. Za dopłatą 2170 zł pierwszy z nich można zastąpić wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala. 2750 zł dopłaty wymaga interfejs, który umożliwia połącznie z systemem multimedialnym smartfona poprzez Apple CarPlay lub Android Auto. Dwa gniazda USB i łącze bluetooth należą do wyposażenia seryjnego Q3. Za 1500 zł seryjny system audio z 6 głośnikami można zastąpić systemem ze wzmacniaczem o mocy 180 W i 10 głośnikami (z głośnikiem centralnym i subwooferem). 4060 zł dopłaty wymaga system audio marki Sonos ze wzmacniaczem o mocy 680 W i 15 głośnikami (w tym cztery głośniki w tablicy rozdzielczej, głośnik centralny, subwoofer i dodatkowe głośniki w słupkach C).

  • JAKOŚĆ

Do Q3 Audi opracowało nowe kolory i materiały, z których jest wykonane wnętrze oraz nowe opcje wykończenia, z dekorami na tablicy rozdzielczej i podłokietnikami na drzwiach pokrytymi Alcantarą w kontrastowym kolorze. Ekran dotykowy systemu multimedialnego i panel do sterowania klimatyzacją są o 10 stopni zwrócone w stronę kierowcy – niby drobiazg, ale bardzo miły i subtelnie podkreśla, kto na pokładzie „Q3” ma czuć się numerem jeden. Nie wszystkie elementy są wykonane z materiałów równie wysokiej jakości – im niżej od linii okien, tym materiały są coraz twardsze. Precyzja wykonania i jakość montażu są bardzo dobre.

  • UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie z przodu w Audi Q3 składa się z kolumn McPhersona i wahaczy poprzecznych, a tylne – z aż czterech wahaczy. Standardowo, układ kierowniczy ma wspomaganie elektryczne i stałe przełożenie. Za 1450 zł Audi Q3 można wyposażyć w układ kierowniczy ze zmiennym, zależnym od skrętu kierownicy przełożeniem oraz ze wspomaganiem, którego siła zależy od prędkości jazdy. Opcjonalny układ kierowniczy zapewnia nie tylko jeszcze większą dynamikę jazdy, ale również wyższy komfort dzięki mniejszej liczbie obrotów kierownicą potrzebnej do manewrowania autem.

  • WRAŻENIA Z JAZDY

Zawieszenie zapewnia dużą stabilność wzdłużną i poprzeczną nadwozia, które jest na tyle sztywne, że nawet najmniejszy ruch kierownicą natychmiast znajduje odzwierciedlenie w reakcjach samochodu. Nie są one nerwowe, ale precyzja układu kierowniczego i jego bezpośrednie przełożenie wymagają chwili przyzwyczajenia. Zapał do dynamicznego zachowania „Q3” na drodze góruje nieco nad osiągami najsłabszych wersji silnikowych, ale pokazuje, że zawieszenie opracowano z dużą rezerwą, a kompaktowy SUV Audi dysponuje sporym potencjałem, który w całości daje się wykorzystać jedynie w 400-konnej wersji RS Q3.

  • SYSTEMY ASYSTUJĄCE

W standardzie znajduje się jedynie podstawowy pakiet systemów asystujących, z systemami monitorującym przestrzeń przed autem i ostrzegającym o zjechaniu z pasa ruchu oraz asystent ruszania na wzniesieniu, czujniki parkowania z tyłu i ogranicznik prędkości. Tempomat, aktywny tempomat, system utrzymania samochodu na pasie ruchu, kamera cofania, czy nawet czujniki parkowania z przodu oraz wiele innych systemów asystujących jest oferowanych za dopłatą.

  • UKŁAD NAPĘDOWY

Do wyboru są wersje z napędem na przednie lub na cztery koła, z 6-biegową przekładnią mechaniczną lub 6- albo 7-biegową o dwóch sprzęgłach. Mechaniczna skrzynia biegów jest oferowana wyłącznie do najsłabszej benzynowej wersji silnikowej – 35 TFSI o mocy 150 KM. Audi Q3 z napędem na przednie koła jest oferowane tylko w wersjach 35 TFSI, 35 TDI oraz 45 TFSI, czyli hybrydowej plug-in. Pozostałe odmiany silnikowe seryjnie dysponują napędem na cztery koła.

  • CENA

Podobnie jak w wypadku kompaktowej „A3” również Audi Q3 w podstawowej wersji jest zdecydowanie najtańszym kompaktowym modelem klasy premium w swoim segmencie (o blisko 30 tys. zł tańszym od BMW X1 i o blisko 40 tys. zł tańszym niż Mercedes GLA). Cennik zaczyna się od kwoty 153 600 zł za 150-konną wersję 35 TFSI z 6-biegową przekładnią mechaniczną i napędem na przednie koła, a kończy na kwocie 311 000 zł za 400-konne AUDI RS Q3 z 7-biegową przekładnią o dwóch sprzęgłach i napędem na cztery koła.

Audi Q3 – polecane silniki

40 TFSI, moc 190 KM (benzynowy, 2.0 turbo)
40 TDI, moc 200 KM (turbodiesel, 2.0)

Audi Q3 – galeria zdjęć

FOT. AUDI

Audi Q3 – inne artykuły

7 najlepszych używanych SUV-ów do 50 tysięcy złotych

7 najlepszych używanych SUV-ów do 50 tysięcy złotych

Brak artykułów

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Zobacz na inne strony