
- Dobry komfort resorowania
- Świetne właściwości jezdne
- Precyzyjny układ kierowniczy
- Bardzo dobry system multimedialny
- Znakomity turbodiesel 2.0
- Nieczytelne zegary
- Przeciętna ilość miejsca z tyłu
- Wysokie ceny wersji 4-cylindrowych
- Wysokie ceny dodatków
Intuicyjna
Nieergonomiczna
- Dobry komfort resorowania
- Świetne właściwości jezdne
- Precyzyjny układ kierowniczy
- Bardzo dobry system multimedialny
- Znakomity turbodiesel 2.0
- Nieczytelne zegary
- Przeciętna ilość miejsca z tyłu
- Wysokie ceny wersji 4-cylindrowych
- Wysokie ceny dodatków
Intuicyjna
Nieergonomiczna
Na drodze – po prostu najlepszy
Bardzo dużo czasu zajęło BMW zaakceptowanie faktu, iż kierowcom aut kompaktowych jest wszystko jedno czy mają one napęd na przednie czy na tylne koła. Dopiero „jedynka” aktualnej generacji, która zadebiutowała w 2019 r., zrezygnowała z klasycznego napędu oraz 6-cylindrowych jednostek i pogodziła się z typową dla kompaktów konstrukcją z silnikiem i skrzynią biegów umieszczonymi poprzecznie oraz napędem przekazywanym na przednią oś. Dzięki temu kabina auta stała się bardziej przestronna i praktyczna. BMW zadbało jednak o to, by hatchback Serii 1 (oraz sedan zwany Serią 2 Gran Coupe) wyróżniał się w tłumie, szczególnie pod względem właściwości jezdnych. BMW jest dziś jedynym modelem w tej klasie, który we wszystkich wersjach ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe – i to procentuje na drodze. Nawet wśród bardzo silnych rywali takich jak A3, Klasa A, Leon, Golf czy Mazda 3, kompakt BMW wyróżnia się znakomitym wyważeniem i precyzją prowadzenia połączonymi z bardzo dobrym komfortem resorowania. Od połowy 2024 r. w ofercie jest „jedynka” po modernizacji, ma przeprojektowany przód, tylne światła oraz deskę rozdzielczą, lepszej jakości materiały wykończeniowe i nowy system multimedialny. BMW nazywa go modelem nowej generacji, chociaż jest to klasyczny face lifting.

FACE LIFTING: 2024

BENZYNA
DIESEL



BMW serii 1 – W DETALACH
- KABINA
Deska rozdzielcza jest pozbawiona jakichkolwiek przełączników i tak samo jak w większych modelach BMW dominuje na niej panel dwóch ekranów – cyfrowej tablicy wskaźników (10,24 cala) i multimediów (10,7 cala). Bardzo nietypowe są wyloty nawiewu, które wyglądają jak szczeliny. Kierowca i pasażer mają sporą ilość miejsca i świetną widoczność, natomiast pod względem przestrzeni z tyłu (szczególnie miejsca na nogi) „jedynka” mieści się gdzieś w okolicy przeciętnej w klasie.
- FUNKCJONALNOŚĆ
Ogromną zaletą „jedynki” zawsze była znakomita ergonomia obsługi, to się jednak od czasu face liftingu w 2024 r. zmieniło. Praktycznie wszystkie funkcje poza regulacją głośności są obsługiwane dotykowo, a na tablicy wskaźników czytelne jest w zasadzie tylko cyfrowe wskazanie prędkości. Bagażnik wersji podstawowych ma pojemność 380 l, jest więc taki jak w VW Golfie, jednak w wersjach z układem łagodnej hybrydy jego pojemność spada do bardzo przeciętnych 300 l.
- KOMFORT
Bardzo dobrej jakości fotele z dużym zakresem regulacji pozwalają każdemu dobrać wygodną pozycję za kierownicą. W standardowym wyposażeniu każdej Serii 1 jest automatyczna klimatyzacja. Tłumienie nierówności jest zdecydowanie i szybkie, ale nie twarde, dzięki czemu BMW, jak na auto o dość ostrym prowadzeniu zapewnia jednocześnie wysoki komfort jazdy.
- MULTIMEDIA
System oferowany przez BMW jest jednym z absolutnie najlepszych na rynku. Ma przejrzystą strukturę menu, 10,7-calowy, świetnej jakości ekran, oferuje więcej funkcji niż jest to niezbędne, działa bez opóźnień, a przełączanie między poszczególnymi funkcjami jest szybkie. Za pośrednictwem aplikacji My BMW można zdalnie sprawdzić status auta (np. zamknięcie drzwi, przebieg, zasięg) czy otworzyć i zablokować drzwi. Jako dodatek jest też dostępny system audio marki Harman Kardon, zapewniający dźwięk bardzo dobrej jakości.
- JAKOŚĆ
Pod względem jakości wykonania BMW serii 1 trzyma niezły poziom, chociaż materiały wykończeniowe nie robią tak dobrego wrażenia jak te w kabinach Mercedesa klasy A czy Audi A3.
- UKŁAD JEZDNY
Seria 1 oraz Seria 2 Gran Coupe są oparte o tę samą konstrukcję, którą wykorzystują inne przednionapędowe modele BMW oraz Mini. Są jedynymi kompaktami na rynku, które we wszystkich wersjach mają zawieszenie wielowahaczowe, dzięki czemu zapewniając ostrzejsze niż w wypadku rywali prowadzenie potrafią jednocześnie utrzymać bardzo konkurencyjny komfort resorowania. W wersjach z pakietem M Sport „jedynka” jest nieco sztywniej zawieszona i ma bardziej bezpośrednio zestrojony układ kierowniczy, w ofercie jest również zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce tłumienia.
- WRAŻENIA Z JAZDY
Zwinny, ostry, przyczepny, stabilny i bezpośredni – do opisu właściwości jezdnych BMW pasują tylko pozytywne określenia. A mówiąc wprost – pod względem prowadzenia „jedynka” jest najlepszym kompaktem na rynku. Auto jest wyposażone w system zwany ARB, który przeciwdziała uślizgowi przednich kół (ograniczając siłę napędową płynącą z silnika) oraz specjalną funkcję układu stabilizacji, która przyhamowuje wewnętrzne koła w zakręcie redukując podsterowność. Dzięki temu zachowanie samochodu jest bardzo neutralne i dopiero przy granicy przyczepności daje się wyczuć lekką podsterowność. Całość działa niezwykle płynnie – tylko zaawansowani kierowcy będą potrafili wyczuć interwencje tego systemu.
- SYSTEMY ASYSTUJĄCE
BMW oferuje funkcję ostrzegania przed kolizją, rozpoznawania znaków drogowych (ograniczeń prędkości i zakazu wyprzedzania), a także ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu oraz przed ruchem poprzecznym z tyłu pojazdu. Bardzo dobrze swoje funkcje pełnią opcjonalne funkcja utrzymania auta na pasie ruchu oraz aktywny tempomat. Znakomicie działa też system awaryjnego hamowania, który potrafi całkowicie zatrzymać auto i uniknąć kolizji ze stojącą przeszkodą nawet przy prędkości 70 km/h.
- UKŁAD NAPĘDOWY
W ofercie są benzynowe silniki 1.5 turbo (3 cylindry, 122 lub 170 KM) i 2.0 turbo (4 cyl., 218 lub 300 KM), a także turbodiesel 2.0 (4 cyl., 150 lub 163 KM). Wszystkie współpracują z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową, a w wersjach z benzynowymi silnikami czterocylindrowymi jest oferowany układ przeniesienia napędu na cztery koła. Z kolei jednostki wysokoprężne wyróżniają się znakomitą dynamiką połączoną z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa.
- CENA
Cennik hatchbacka Serii 1 startuje od 127 tys. zł za 100-konną wersję 116i, jednak egzemplarz z jednostką czterocylindrową i porządnym wyposażeniem wiąże się z wydatkiem rzędu 180-200 tys. zł. Sedany Serii 2 Gran Coupe kosztują o 15 tys. zł więcej niż hatchbacki Serii 1.
BMW serii 1 – polecane silniki
120, moc 170 KM
123, moc 218 KM (tylko Seria 1)
118d, moc 150 KM
120d, moc 163 KM