7. miejsce

Mini Hatch

Modele: Hatch 3-drzwiowy, Hatch 5-drzwiowy, Cabrio

L
  • Atrakcyjna stylizacja
  • Znakomite właściwości jezdne
  • Mocne silniki, świetna dynamika jazdy
  • Świetny system multimedialny
K
  • Ciasna kabina z tyłu (wersja 3-d.)
  • Mały bagażnik
  • Wysoka cena
  • Bardzo wysokie ceny dodatków
komfortowy
Praktyczne

Intuicyjna

DNA
układ jezdny
nadwozie i wnętrze
obsługa
sportowy
Dizajnerskie

Nieergonomiczna

L
  • Atrakcyjna stylizacja
  • Znakomite właściwości jezdne
  • Mocne silniki, świetna dynamika jazdy
  • Świetny system multimedialny
K
  • Ciasna kabina z tyłu (wersja 3-d.)
  • Mały bagażnik
  • Wysoka cena
  • Bardzo wysokie ceny dodatków
DNA
Układ jezdny
Komfortowy
Sportowy
Nadwozie i wnętrze
Praktyczne
Dizajnerskie
Obsługa

Intuicyjna

Nieergonomiczna

Jedyny w swoim rodzaju

Nie ma na świecie drugiego takiego malucha jak Mini – i to pomimo iż jest to model, który ma już ponad dziesięć lat. Mini pozostaje bardzo konkurencyjne dzięki kombinacji cech, na które składają się m.in. stylizacja nadwozia, ponadprzeciętnie dobre osiągi, ostre właściwości jezdne i oryginalny „klimat” wnętrza, a które jednym słowem określa się czasem jako charakter samochodu. Nadwozie wersji trzydrzwiowej mierzy niecałe 3,9 metra, ma duże i szeroko rozstawione koła, bardzo krótkie zwisy i jest dość niskie – wygląda jednocześnie zawadiacko i stylowo. I Mini prowadzi się jak gokart – jest sztywno zawieszone, bardzo przyczepne i ostro reaguje na ruchy kierownicy. Jest autem, które chce się mieć niezależnie od tego jak bardzo nie jest praktyczne – to dlatego w ofercie jest również wersja z otwartym nadwoziem (unikat w tej klasie aut). W 2018 r. Mini otrzymało techniczny upgrade, a w 2021 r. przeszło solidny face lifting – zmiany dotyczyły m.in. przodu i tyłu nadwozia, obręczy kół, elementów deski rozdzielczej i multimediów. Jako dopisek: we wrześniu 2023 r. firma zaprezentowała model nowej generacji, wyłącznie z napędem elektrycznym, który jest oferowany równolegle za „starym”, spalinowym Mini.

PREMIERA: 2013
FACE LIFTING: 2021

BENZYNA
ELEKTRYCZNY

136 - 231 KM
ikona symbolizująca pieniądze
131 000 – 185 700 zł
Czerwony mini hatch jadący ulicą w mieścieu - widać prawy profil samochodu

Mini Hatch – W DETALACH

  • KABINA

Deska rozdzielcza Mini jest jedną z najbardziej oryginalnych na rynku, z wielkim, okrągłym i umieszczonym na samym środku „zegarem” (w jego obrębie znajduje się ekran multimediów”. Kierownica jest zamontowana niemal pionowo, fotele zaś są umieszczone nisko nad podłogą, dzięki czemu pozycja kierowcy jest jak w sportowym aucie.

  • FUNKCJONALNOŚĆ

Trzydrzwiowe Mini jest nie tyle autem czteroosobowym, ile raczej o układzie siedzeń typu 2+2 – idealne dla dwóch osób z możliwością okazjonalnego przewiezienia dwóch pasażerów z tyłu. 211-litrowy bagażnik jest jak na auto tej klasy mały, jednak dla jednej-dwóch osób powinien być wystarczający. Natomiast wersja pięciodrzwiowa ma nadwozie o 16 cm dłuższe i o 7,2 cm większy rozstaw osi; wszystkie te centymetry powiększają auto w części za oparciami foteli, dzięki czemu „długie” Mini jest bliższe typowym hatchbackom tej klasy.

  • KOMFORT

Siedzenia są umieszczone nisko, co zawsze w jakiś sposób utrudnia zajmowanie miejsca, jednak w wypadku Mini jest to raczej cecha auta niż jego wada. Jak na samochód dość sztywno zawieszony komfort resorowania okazuje się zaskakująco dobry – tłumienie nierówności jest szybkie, ale nie twarde. Układ klimatyzacji okazuje się wydajny i jego działanie jest w zasadzie niesłyszalne, natomiast przy wyższych prędkościach wyraźnie słychać w kabinie szum opływającego powietrza.

  • MULTIMEDIA

System bazuje na multimediach znanych z modeli BMW (poprzedniej generacji) i w Mini ma w zasadzie jedynie zmodyfikowaną grafikę m.in. ze względu na zaokrąglony po bokach ekran. Każde Mini ma też dotykowy wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala, chociaż w zależności od wersji systemy różnią się możliwościami układu nawigacji. Do obsługi służy wielofunkcyjny kontroler, system działa superszybko, a poruszanie się po menu jest bardzo intuicyjne. Jednym słowem – tej klasy multimediów nie ma żaden inny maluch na rynku. Warto zaznaczyć, że w najnowszym elektrycznym Mini firma wprowadziła multimedia nowej generacji, są one jednak dostępne wyłącznie w tym modelu.

  • JAKOŚĆ

Jednym słowem – jest wysoka. Zastosowane materiały, jakość wyświetlaczy, dobór oświetlenia nastrojowego, wygląd elementów obsługi – wszystko jest na poziomie auta marki premium.

  • UKŁAD JEZDNY

Tak jak wszystkie pozostałe modele tej klasy, przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny McPhersona, jednak z tyłu Mini ma zawieszenie wielowahaczowe – i pod tym względem jest absolutnym wyjątkiem. Taka konstrukcja pozwala wyostrzyć właściwości jezdne zachowując jednocześnie komfort resorowania na przyzwoitym poziomie, jest jednak dość kosztowna.

  • WRAŻENIA Z JAZDY

Najczęściej używanym określeniem właściwości jezdnych Mini jest to, że auto prowadzi się jak gokart. Układ kierowniczy jest precyzyjny, przyczepność bardzo wysoka, a reakcje ostre. Zmiany kierunku jazdy następują szybko, a nadwozie wychyla się na boki tylko nieznacznie – na tyle, żeby dać kierowcy poczucie, że zbliża się do granicy przyczepności. Pod względem prowadzenia Mini jest jednym z najlepszych przednionapędowych aut na rynku, nie tylko w klasie maluchów.

  • SYSTEMY ASYSTUJĄCE

Funkcja rozpoznawania pieszych i ostrzegania przed kolizją, rozpoznawanie znaków drogowych są w wyposażeniu standardowym, nie ma w nim jednak tak prostej rzeczy jak czujniki parkowania z tyłu. Za pozostałe systemy, jak asystent pasa ruchu czy funkcja monitorowania martwego pola trzeba u Mini zapłacić ekstra.

  • UKŁAD NAPĘDOWY

W ofercie są trzy benzynowe odmiany – Cooper (1.5 turbo, 3 cylindry, 136 KM) ze skrzynią mechaniczną lub dwusprzęgłową, Cooper S (2.0 turbo, 4 cylindry, 178 KM) z przekładnią dwusprzęgłową i John Cooper Works (2.0 turbo, 4 cylindry, 231 KM) z automatem.

  • CENA

Mini jest drogim maluchem. Cennik rozpoczyna się od kwoty 131 tys. zł za podstawowy, trzydrzwiowy egzemplarz ze 136-konnym silnikiem, trzeba się jednak liczyć z tym, że dobrze wyposażone Mini będzie kosztowało grubo ponad 150 tys. zł.

Mini Hatch – polecane silniki

Cooper, moc 136 KM (benzynowy 1.5 turbo)
Cooper S, moc 178 KM (benzynowy, 2.0 turbo)

Mini Hatch – galeria zdjęć

FOT. MINI

Mini Hatch – inne artykuły

Brak artykułów
Brak artykułów

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Zobacz na inne strony