2. miejsce

Audi A3

MODELE: A3 Sportback, A3 Limousine

L
  • przestronne wnętrze z przodu
  • wysoka jakość wykonania
  • bardzo dobre właściwości jezdne
  • 4 lata gwarancji
K
  • coraz mniej ergonomiczna obsługa
  • w standardzie – klimatyzacja tylko jednostrefowa
  • drogie wyposażenie dodatkowe
komfortowy
Praktyczne

Intuicyjna

DNA
układ jezdny
nadwozie i wnętrze
obsługa
sportowy
Dizajnerskie

Nieergonomiczna

L
  • przestronne wnętrze z przodu
  • wysoka jakość wykonania
  • bardzo dobre właściwości jezdne
  • 4 lata gwarancji
K
  • coraz mniej ergonomiczna obsługa
  • w standardzie – klimatyzacja tylko jednostrefowa
  • drogie wyposażenie dodatkowe
DNA
Układ jezdny
Komfortowy
Sportowy
Nadwozie i wnętrze
Praktyczne
Dizajnerskie
Obsługa

Intuicyjna

Nieergonomiczna

Audi A3, jak żaden inny kompakt, pokazuje na co stać auta tej wielkości

Audi A3 to samochód zdecydowanie zorientowany na kierowcę – od doskonałej pozycji za kierownicą zaczynając, a na bardzo dobrze zestrojonym układzie jezdnym kończąc. W bardzo bogatej ofercie odświeżonego w 2024 roku kompaktowego A3, który jest najwyżej notowanym modelem klasy premium w rankingu aut kompaktowych, nabywcy już mają do wyboru aż 6 wersji silnikowych (4 benzynowe o mocy od 116 KM do 400 KM i 2 wysokoprężne o mocy 116 KM i 150 KM), a pod koniec roku ofertę uzupełni jeszcze wersja hybrydowa plug-in. Pięć wersji wyposażenia oraz 2 odmiany nadwoziowe do wyboru – dostępne z napędem na przednie lub na cztery koła – czynią z „A3” jeden z najbardziej wszechstronnych samochodów wśród kompaktów. Topowa odmiana – RS3 – z silnikiem o mocy aż 400 KM zapewnia osiągi na poziomie aut sportowych. Kombinacja przestronności wnętrza, jakości wykonania, precyzji prowadzenia i komfortu podróżowania sprawia, że kompaktowe A3 to bestsellerowy model Audi w Polsce. W bardzo bogatej ofercie Audi A3 każdy znajdzie coś dla siebie – od miłośników klasycznych limuzyn typu sedan z dużym bagażnikiem po wielbicieli agresywnie stylizowanych, megadynamicznych i supermocnych hot hatchy. Jeśli komuś zależy na trzydrzwiowym, będzie musiał zadowolić się modelem poprzednich generacji, bo obecne A3 w wersji hatchback (Sportback) jest oferowane wyłącznie jako pięciodrzwiowe. W ramach kuracji odmładzającej, którą Audi A3 przeszło w 2024 roku, zadebiutowała nowa odmiana – Allstreet, czyli Sportback z prześwitem zwiększonym o 3 cm i z elementami charakterystycznymi dla crossoverów, jak np. plastikowe nakładki na nadkolach.

PREMIERA: 2020
FACE LIFTING: 2024

BENZYNA
DIESEL

116 – 400 KM
ikona symbolizująca pieniądze
122 700 – 301 600 zł
Granatowe Audi A3 Sportback stoi na betonowej platformie, widać tył i prawy bok samochodu.

AUDI A3 – W DETALACH

  • KABINA

Kabina Audi A3 zapewnia sporo miejsca we wszystkich kierunkach pasażerom przednich foteli i świetną pozycję za kierownicą. Z tyłu można narzekać jedynie na zbyt mało miejsca na nogi. Dobrej jakości materiały idą – z drobnymi wyjątkami – w parze z dobrą ergonomią. Najbardziej irytuje mikroskopijnych rozmiarów dźwigienka do obsługi automatycznej przekładni, którą chwyta się palcami zamiast dłonią.

  • FUNKCJONALNOŚĆ

Kiedyś była wręcz podręcznikowa, ale te czasy – niestety – minęły. Jedyne słuszne rozwiązania z zakresu ergonomii również Audi zaczęło zastępować mniej funkcjonalnymi. Użytkownicy nowych „A3” muszą radzić sobie z obsługą np. świateł, klimatyzacji i sprzętu audio w sposób mniej intuicyjny niż w starszych modelach.

  • KOMFORT

Komfortowy dostęp do auta ułatwiają szerokie i szerokootwierające się drzwi z przodu i z tyłu. Dolna linia dachu przebiega wysoko i nie opada zbyt mocno za środkowym słupkiem, dzięki czemu przy wsiadaniu do tyłu nie trzeba się schylać bardziej niż to konieczne. Fotele są wygodne i mają bardzo duży zakres regulacji. Zawieszenie i cała konstrukcja Audi A3 są dość sztywne i nastawione bardziej na sportowe wrażenia z jazdy niż na komfort tłumienia nierówności.

  • MULTIMEDIA

Seryjnie Audi A3 jest wyposażone w cyfrowy 10,25-calowy zestaw wskaźników i w 10,1-calowy dotykowy ekran multimediów. Za dopłatą ten pierwszy może być nawet 12,3-calowy i oprócz klasycznego widoku zegarów oferować również widoki „dynamic” i „sport”. Wyposażenie seryjne obejmuje również ładowarkę indukcyjną oraz 4 porty USB-C (2 w konsoli środkowej z przodu i 2 dla pasażerów z tyłu). Standardowy system audio z 6 głośnikami można rozbudować do 10, a nawet do 15 głośników, jeśli wybierze się opcję Bang&Olufsen Premium Sound System z dźwiękiem 3D. Oprócz nawigacji z usługami łączności odnowioną „A3” można wyposażyć w interfejs, który umożliwia połączenie smartfonów z systemem multimedialnym za pośrednictwem aplikacji Apple CarPlay lub Android Auto. W funkcje dostępne na życzenie samochód można wyposażyć na miesiąc, 6 miesięcy, rok, 3 lata lub na stałe.

  • JAKOŚĆ

Pod względem jakości wykonania i solidnego montażu „A3” od lat wiedzie prym wśród kompaktów klasy premium. Dobre materiały idą w parze z atrakcyjną stylistyką – design niemal każdego elementu podkreśla jego trójwymiarowość. W bogatszych wersjach wyposażenia we wnętrzu znajdują się nawet elementy wykonane z naturalnej brzozy i z aluminium.

  • UKŁAD JEZDNY

Zaprojektowany z dużym zapasem – musi radzić sobie z przenoszeniem bardzo zwyczajnych obciążeń pospolitych wersji silnikowych i bardzo niezwyczajnych, jak w modelach S3 i RS3. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a jego wspomaganie zapewnia przyjemny opór i poczucie bardzo dobrego kontaktu kół z drogą. Zawieszenie z przodu jest oparte na kolumnach McPhersona i wahaczach poprzecznych, z tyłu – na osi czterowahaczowej. Za 1130 zł Audi A3 można wyposażyć w zawieszenie sportowe, które sprawia, że prześwit auta zmniejsza się o 15 mm w porównaniu z prześwitem modelu z zawieszeniem seryjnym. 4620 zł dopłaty wymaga zawieszenie z amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia nierówności, które powoduje zmniejszenie prześwitu „A3” o 10 mm.

  • WRAŻENIA Z JAZDY

Już w słabszych wersjach silnikowych kompaktowy model Audi pokazuje pazur i jest dobrze przygotowane do dynamicznej jazdy. Bardzo dobrze zestrojone zawieszenie trzyma w ryzach nadwozie i zapewnia jego stabilność nawet podczas szybkiej jazdy przez zakręty. Z tłumieniem łagodnych nierówności zawieszenie radzi sobie całkiem dobrze, kapituluje dopiero przy większych i przenosi je na nadwozie.

  • SYSTEMY ASYSTUJĄCE

W standardzie znajduje się jedynie podstawowy pakiet systemów asystujących, z systemami monitorującym przestrzeń przed autem, ostrzegającym o opuszczeniu pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych i ułatwiającym parkowanie tyłem. Aktywny tempomat, system utrzymania samochodu na pasie ruchu, kamera cofania, czy nawet czujniki parkowania z przodu oraz wiele innych systemów asystujących wymagają już dopłaty. W ramach faceliftingu Audi A3 rozszerzono zakres działania niektórych systemów asystujących. Na przykład, aktywny tempomat może wspomagać teraz również zmianę pasa ruchu. System kontroluje przyspieszanie i hamowanie auta oraz kierowanie samochodem przy prędkości do 210 km/h, a także zmianę pasa na drogach szybkiego ruchu przy prędkości powyżej 90 km/h.

  • UKŁAD NAPĘDOWY

W podstawowych wersjach silnikowych napęd jest przenoszony na przednie koła, w mocniejszych – S3 i RS3 – seryjnie trafia do czterech kół. Mechaniczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach jest oferowana w połączeniu z trzema silnikami – benzynowymi (30 TFSI i 35 TFSI) oraz wysokoprężną (30 TDI). Z wyjątkiem ostatniej jednostki napędowej, wszystkie mogą współpracować z siedmiobiegową przekładnię o dwóch sprzęgłach.

  • CENA

Audi A3 w podstawowej wersji to najtańszy kompakt klasy premium. Cena, która startuje od 122 700 zł za 116-konną odmianę z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 l, 6-biegową przekładnią mechaniczną i z napędem na przednie koła może wzrosnąć niemal trzykrotnie, jeżeli wybierze się 400-konne Audi RS3 z 2,5-litrową, 5-cylindrową benzynową jednostką napędową, współpracującą z 7-biegową przekładnią o dwóch sprzęgłach i z seryjnym napędem na cztery koła.

AUDI A3 – polecane silniki

35 TFSI, moc 150 KM (benzynowy, R4, 1.5 turbo)
S3, moc 333 KM (benzynowy, R4, 2.0 turbo)
35 TDI, moc 150 KM (turbodiesel, R4, 2.0)

AUDI A3 – GALERIA ZDJĘĆ

FOT. AUDI

Audi A3 – inne artykuły

Brak artykułów
Brak artykułów

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Zobacz na inne strony