
- Przestronna kabina
- Świetne multimedia
- Bardzo dobre osiągi
- Niskie zużycie energii
- Atrakcyjna cena
- Nieergonomiczna obsługa podstawowych funkcji
- Brak łączy Apple CarPlay i Android Auto
- Źle zestrojony układ kierowniczy
- Kiepskie wyciszenie kabiny
Intuicyjna
Nieergonomiczna
- Przestronna kabina
- Świetne multimedia
- Bardzo dobre osiągi
- Niskie zużycie energii
- Atrakcyjna cena
- Nieergonomiczna obsługa podstawowych funkcji
- Brak łączy Apple CarPlay i Android Auto
- Źle zestrojony układ kierowniczy
- Kiepskie wyciszenie kabiny
Intuicyjna
Nieergonomiczna
Najchętniej kupowany elektryczny samochód na świecie
Razem z Modelem 3 Tesla Y pokazała jakie powinno być współczesne auto elektryczne. Jest przestronna, praktyczna, ma świetny system multimedialny i oferuje ponadprzeciętnie duży zasięg – dzięki kombinacji tych cech stała się w ostatnich latach nie tylko najbardziej popularnym modelem Tesli w Europie, ale też najpopularniejszym autem elektrycznym w historii. Nadwozie ma krótki, niski przód i opadającą ku tyłowi linię dachu, chociaż tak jak w wypadku pozostałych modelu amerykańskiej marki stylizacja jest raczej anonimowa. Ważniejsze jest jednak to, że Model Y ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,23, co pozwala obniżyć zużycie energii. Poza tym, że ma wyższe nadwozie i podniesioną pozycję kierowcy „igrek” jest SUV-em typowo miejskim, czyli o bardzo ograniczonych możliwościach terenowych; w porównaniu z Modelem 3 ma jedynie zwiększony o 3,4 cm prześwit (z 13,8 cm do 17,2 cm). Dzięki bardzo agresywnej polityce cenowej Tesla Y ma bardzo atrakcyjną cenę, wyraźnie niższą niż ceny modeli marek europejskich. Natomiast jako minus, w ofercie jest tylko kilka podstawowych kolorów nadwozia, jedynie dwa rodzaje wykończenia kabiny i tylko dwa wzory obręczy kół – sprawia to, że wszystkie Modele Y wyglądają praktycznie tak samo.

FACE LIFTING: –

ELEKTRYCZNY



Tesla Model Y – W DETALACH
- KABINA
Deska rozdzielcza Modelu Y jest identyczna jak w Tesli 3 – prosta i minimalistyczna, a dominuje na niej 15-calowy ekran, który wygląda jak zawieszony na środku konsoli monitor komputera. Wyloty nawiewu są ukryte w biegnącej przez całą szerokość deski rozdzielczej szczelinie. Dzięki bardzo dużemu rozstawowi osi oraz dużej szerokości nadwozia kabina Tesli Y jest wyjątkowo przestronna – ilość miejsca z tyłu jest jak z auta o klasę większego. Duża przednia szyba i ogromny panoramiczny dach dodatkowo zwiększają wrażenie przestronności.
- FUNKCJONALNOŚĆ
Kabina jest wyposażona w standardowe udogodnienia w rodzaju kieszeni w drzwiach oraz schowków i wnęk na napoje na tunelu środkowym. Tuż pod ekranem multimediów są ładowarki indukcyjne dla dwóch smartfonów, z przodu i z tyłu znajdują się też po dwa porty USB-C. Bagażnik ma pojemność około 550-600 l (prawdopodobnie bliżej tej drugiej wartości – Tesla nie podaje dokładnych danych), a dodatkowy (117 l) znajduje się z przodu.
- KOMFORT
Dostęp do wnętrza jest świetny, a fotele okazują się dobrze wyprofilowane i wygodne. Przeciętny jest natomiast komfort resorowania – zawieszenie SUV-a jest zestrojone stosunkowo sztywno i podczas jazdy niemal każda nierówność, na jaką trafiają koła, przenosi się na ruchy nadwozia. Natomiast poniżej przeciętnej jest wyciszenie kabiny – podczas jazdy zarówno hałas pochodzący od opon, jak i szumy powietrza, a także szmery pracy zawieszenia są słyszalne zdecydowanie zbyt wyraźnie.
- MULTIMEDIA
Pokładowy system infotainment to jedna z największych zalet Modelu Y. Działa bardzo szybko i zapewnia dość łatwy dostęp do poszczególnych funkcji. Jako bajer, multimedia oferują możliwość korzystania z Netflixa i Spotify, chociaż typowo dla modeli amerykańskiej firmy brakuje im interfejsów Apple CarPlay i Android Auto (telefon można podłączyć jedynie poprzez łącze bluetooth). Aplikacja Tesli umożliwia też korzystanie z funkcji zdalnych za pomocą smartfona.
- JAKOŚĆ
W porównaniu z egzemplarzami z pierwszych lat produkcji jakość wykonania Modelu Y została wyraźnie poprawiona i teraz można ją określić jako przyzwoitą, chociaż na pewno poniżej poziomu europejskich marek premium. Tworzywa są przyjemne w dotyku, a dekoracyjna listwa skutecznie udaje prawdziwe drewno.
- UKŁAD JEZDNY
Tak samo jak w Tesli 3 zawieszenie SUV-a ma podwójne wahacze poprzeczne z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu. Również identycznie jak w wypadku Modelu 3 średnica zawracania SUV-a Tesli okazuje się wyjątkowo duża (ponad 12 m), co wymaga sporo pracy np. podczas manewrowania na ciasno zastawionym parkingu.
- WRAŻENIA Z JAZDY
Najwyraźniej dla lepszej kontroli nad przechyłami wysokiego nadwozia układ jezdny został zestrojony dość sztywno (zbyt sztywno jak na auto tej klasy jeśli ktoś woli) – i bardzo cierpi na tym komfort resorowania. Kolejną wadą Tesli Model Y jest układ kierowniczy bardzo czuły w okolicy położenia środkowego – w efekcie małe ruchy kierownicy powodują nerwowe ruchy auta – co wyjątkowo irytuje podczas jazdy.
- SYSTEMY ASYSTUJĄCE
W fabrycznym wyposażeniu są wszystkie podstawowe systemy włącznie z monitorowaniem martwego pola i asystentem pasa ruchu. Jako opcja jest oferowany system zwany przez Teslę Autopilot, który potrafi regulować prędkość utrzymując odstęp od poprzedzającego pojazdu, a także samoczynnie zmienić pas ruchu, jednak pomimo że jego nazwa sugeruje iż pojazd jest w stanie coś zrobić sam, system wymaga by kierowca przez cały czas trzymał w rękach kierownicę oraz był skupiony na drodze. Prostsza wersja systemu kosztuje prawie 20 tys. zł, pełna natomiast wymaga dopłaty aż 39 tys. zł.
- UKŁAD NAPĘDOWY
Tesla oferuje trzy odmiany Modelu Y – z jednym silnikiem elektrycznym umieszczonym z tyłu i mniejszym akumulatorem (wersja Standard Range, moc 290 KM, ilość zgromadzonej energii 60 kWh), z dwoma silnikami i większym akumulatorem (wersja Long Range, moc 380 KM, ilość energii 81 kWh) oraz z dwoma silnikami o zwiększonej mocy i większym akumulatorem (wersja Performance, moc 460 KM, ilość energii 81 kWh). Tesla nie podaje dokładnych parametrów technicznych swoich modeli, więc wszystkie powyższe dane należy traktować jako. Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 170 kW dla mniejszej „baterii” i 250 kW w wypadku większej.
- CENA
Jedną z największych zalet Tesli Model Y jest atrakcyjna cena połączona z bogatym wyposażeniem seryjnym. Podstawowa odmiana auta kosztuje 195 tys. zł, cena wersji Long Range to 225 tys. zł, natomiast za wersję Performance trzeba zapłacić 248 tys. zł.
Tesla Model Y – polecane silniki
Standard Range, moc ok. 290 KM
Long Range, moc ok. 380 KM