
- Znakomita pozycja za kierownicą
- Najlepsze właściwości jezdne wśród SUV-ów
- Dobry poziom komfortu
- Dynamiczne silniki
- Wyjątkowo skuteczne hamulce
- Niezbyt przestronna kabina z tyłu
- Przeciętna pojemność bagażnika
- Ubogie wyposażenie w systemy asystujące
- Bardzo wysokie ceny dodatków
Intuicyjna
Nieergonomiczna
- Znakomita pozycja za kierownicą
- Najlepsze właściwości jezdne wśród SUV-ów
- Dobry poziom komfortu
- Dynamiczne silniki
- Wyjątkowo skuteczne hamulce
- Niezbyt przestronna kabina z tyłu
- Przeciętna pojemność bagażnika
- Ubogie wyposażenie w systemy asystujące
- Bardzo wysokie ceny dodatków
Intuicyjna
Nieergonomiczna
Zdecydowanie najlepszy pod względem właściwości jezdnych w całym świecie SUV-ów
Wprowadzenie Macana do oferty w 2013 roku było ze strony Porsche strzałem w sam środek dziesiątki. SUV był oparty na konstrukcji ówczesnego Audi Q5, jednak z kompletnie zmienionym nadwoziem i kabiną, całkowicie przekonstruowanym zawieszeniem i siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową w każdej wersji. Do napędu początkowo służyły silniki V6 (w tym przez kilka lat również turbodiesel), a pod względem zwinności, ostrości i precyzji prowadzenia Macan odjechał wszystkim SUV-om na kilka długości. Znakomitym posunięciem było wprowadzenie w 2016 roku odmiany z benzynową, czterocylindrową jednostką 2.0 turbo, znaną m.in. z VW Golfa GTI – ta wersja nie schodzi bowiem z list bestsellerów. Kiedy stało się jasne, że Macan następnej generacji będzie miał wyłącznie napęd elektryczny, Porsche przedłuża czas życia spalinowego modelu tak długo jak to jest możliwe. SUV miał dwa porządne face liftingi –w 2018 roku otrzymał zmieniony przód, tylne światła biegnące przez całą szerokość nadwozia i nową deskę rozdzielczą w stylu tej z Panamery, a trzy lata później razem z kolejnym odświeżeniem wyglądu zmieniono zestaw przełączników na tunelu środkowym na panel z polami dotykowymi i po raz kolejny zaktualizowano multimedia. Rynkowe dni Macana są już policzone, jednak nawet teraz, ponad dziesięć lat po debiucie, Porsche wciąż jest jednym z najlepszych SUV-ów na świecie – a w tej klasie najlepszym.

FACE LIFTING: 2018, 2021

BENZYNA



Porsche Macan – W DETALACH
- KABINA
Deska rozdzielcza trzyma styl znany ze wszystkich modeli Porsche – wśród zegarów centralnym wskaźnikiem jest obrotomierz, natomiast na środku konsoli jest umieszczony ekran multimediów o panoramicznych proporcjach. Pozycja kierowcy, z fotelem umieszczonym tuż nad podłogą oraz pionowo ustawioną kierownicą, jest po prostu znakomita – bardzo zbliżona do tej z kokpitu 911 Carrery, tyle że siedzi się o 30-35 cm wyżej nad jezdnią. Kabina jest bardzo przestronna z przodu i ciasnawa z tyłu – pod tym względem Macan ustępuje wielu innym modelom tej klasy; jest to też w zasadzie jedyna rzecz, jaką z praktycznego punktu widzenia można SUV-owi Porsche zarzucić.
- FUNKCJONALNOŚĆ
Do obsługi wszystkich podstawowych funkcji związanych z jazdą, klimatyzacją i ustawieniami auta służy kilka analogowych przełączników i panel z polami dotykowymi na tunelu środkowym, a korzystanie z nich zajmuje uwagę kierowcy tylko w minimalnym stopniu. Regulacja głośności odbywa się za pomocą tradycyjnego pokrętła. Bagażnik ma tylko przeciętną pojemność 458 l (po złożeniu oparcia kanapy przestrzeń ładunkowa wynosi 1503 l).
- KOMFORT
Przede wszystkim, jak na samochód o wyostrzonych właściwościach jezdnych i z mimo wszystko dość sztywno zestrojonym zawieszeniem komfort resorowania okazuje się znakomity – dotyczy to również wersji z największymi spośród oferowanych obręczy kół (21’’). Kabina jest dobrze wyciszona od hałasu, chociaż na niektórych nawierzchniach wyraźnie słychać hałas toczenia opon. W wyposażeniu standardowym każdego Macana jest trójstrefowa klimatyzacja.
- MULTIMEDIA
System jest taki sam niezależnie od wersji silnika i posiada wszystkie niezbędne funkcje – nawigację, obsługę głosową, bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay, dwa gniazda USB-C i ładowarkę indukcyjną, a jego oknem na świat jest dotykowy ekran o przekątnej 10,9 cala. Multimedia można uzupełnić jedynie o system nagłośnienia wyższej klasy marki Bose (5300 zł) lub Burmester (21 tys. zł).
- JAKOŚĆ
Porsche oferuje niezwykle szerokie możliwości wykończenia wnętrza – w najbogatszym zestawie, kiedy nawet drobne elementy wnętrza są obszyte skórą może to kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych i jak można się spodziewać wygląda fantastycznie. Jednak nawet w bardziej podstawowych wersjach kabina Macana prezentuje wysoki poziom jakości materiałów i znakomity jeśli chodzi o wykonanie. Jedyny minus to trzeszczące plastiki na ramionach kierownicy (tak jak w innych modelach Porsche).
- UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie Porsche Macana ma podwójne wahacze poprzeczne z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu. Opcjonalnie auto można wyposażyć w amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia (5200 zł), a także adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją prześwitu i funkcją samopoziomowania (12 tys. zł, standard w wersji GTS). Każdy Macan ma ogumienie mieszane (z tyłu opony szersze niż z przodu).
- WRAŻENIA Z JAZDY
Pod względem poziomu przyczepności, wyważenia, precyzji prowadzenia oraz prawdziwych, żywych wrażeń z jazdy, do tego połączonych z wysokim komfortem, Macan właściwie nie ma wśród SUV-ów konkurencji. Na drodze Porsche zachowuje się jak auto mniejsze i znacznie niższe i chociaż nie jest w stanie ukryć 1,9-tonowej masy własnej, kierunek jazdy zmienia szybko, praktycznie nie wychylając się na boki w zakrętach. Charakterystyczne „czucie samochodu” – czy to wszystko co kierowca odbiera dłońmi i plecami – jest też nie do pomylenia z autem żadnej innej marki.
- SYSTEMY ASYSTUJĄCE
Fabryczne wyposażenie Macana w układy wspomagające kierowcę jest bardzo ubogie i zawiera jedynie ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu. Za dopłatą są oferowane funkcja rozpoznawania znaków drogowych, asystent utrzymania pasa ruchu, asystent zmiany pasa ruchu i adaptacyjny tempomat.
- UKŁAD NAPĘDOWY
W ofercie są dwie turbodoładowane benzynowe jednostki napędowe – 2.0 o mocy 265 KM (Macan), i 3.0 V6 rozwijająca 380 KM (Macan S) lub 440 KM (Macan GTS). Wszystkie Macany mają 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową i napęd na cztery koła, natomiast w opcji są funkcje torque vectoring (6700 zł) oraz launch control (4400 zł, w ramach pakietu Sport Chrono). Macan z czterocylindrowym silnikiem zapewnia dobrą dynamikę jazdy, a jego największą wadą jest wysokie zużycie paliwa podczas autostradowej jazdy z dużą prędkością. Z kolei modele z silnikami V6 to jedne z najszybszych SUV-ów na rynku.
- CENA
Od 298 tys. zł za ultrapopularnego Macana z silnikiem 2.0, przy czym naturalnie trzeba się liczyć z tym, że wersja w miarę przyzwoicie wyposażona będzie kosztowała 40-50 tys. zł więcej.
Porsche Macan – polecane silniki
Macan, moc 265 KM (benzynowy 2.0 turbo)
Macan S, moc 380 KM (benzynowy 2.9 turbo)
Macan GTS, moc 440 KM (benzynowy 2.9 turbo)