RANKING

Małe SUVY

Często określane również jako małe crossovery, modele tej klasy to jedne z najpopularniejszych obecnie samochodów na rynku. Są poręczne i praktyczne, a przede wszystkim dają poczucie jazdy autem bardziej uniwersalnym niż typowy maluch czy nawet kompakt. W efekcie stały się lajfstajlowymi autami miejskimi.

Małe SUV-y (klasa B-SUV)

Jest to najmłodsza klasa samochodów, a modę na crossovery tego typu rozkręcił ogromny sukces rynkowy Nissana Juke’a (debiut w 2010 r.). Pomimo iż niektórzy producenci własne SUV-y wprowadzali dopiero po upływie dziesięciu lat, dziś jest to jeden z najbardziej gęsto obsadzonych segmentów rynku, licząc około 30 przedstawicieli.

Wszystkie modele to pięciodrzwiowe hatchbacki, pod względem konstrukcji spokrewnione głównie z autami małymi. SUV-y mają jednak nieco większy rozstaw osi i dłuższe nadwozie (typowa długość to 4,2-4,4 m), co przekłada się na bardziej przestronną kabinę oraz bardziej pojemny bagażnik, w niektórych wypadkach nawet o około 100 l. Z punktu widzenia funkcjonalności małe crossovery są współczesnymi minivanami.

Tak samo jak w wypadku maluchów, do napędu służą przede wszystkim benzynowe, trzy- lub czterocylindrowe silniki o pojemnościach między 1,0 a 1,5 litra oraz mocy do około 150 KM. Wyższe nadwozie, większe koła i oraz nieznacznie podniesiony prześwit sugerują uniwersalność małych crossoverów, jednak zaledwie co czwarty z nich ma w ofercie układ przeniesienia napędu na cztery koła, montowany niemal wyłącznie w najdroższych wersjach. Prawdziwe możliwości jazdy w lekkim oraz średnio trudnym terenie oferują w zasadzie tylko Suzuki Vitara i Jeep Renegade, natomiast jedynym terenowym modelem tej klasy jest Suzuki Jimny.

Najwyżej cenione cechy małych SUV-ów to funkcjonalność, komfort, ekonomia oraz cena.​

Ostatnia aktualizacja: 30 października 2024 r. Zasady tworzenia rankingów znajdziesz tutaj.