
- przestronna kabina
- niski poziom hałasu
- dobry komfort jazdy
- bardzo dobra jakość
- do 10 lat gwarancji
- przeciętne osiągi
- specyficzna praca przekładni
Intuicyjna
Nieergonomiczna
- przestronna kabina
- niski poziom hałasu
- dobry komfort jazdy
- bardzo dobra jakość
- do 10 lat gwarancji
- przeciętne osiągi
- specyficzna praca przekładni
Intuicyjna
Nieergonomiczna
Wszechstronny i komfortowy, a do tego oszczędny i dobrze wykonany
Zdecydowanie najpopularniejszy model Lexusa w Europie przekonuje nie tylko komfortem podróżowania i sprawnością hybrydowego układu napędowego, ale również jakością wykończenia wnętrza i gwarancją, którą można przedłużyć do aż 10 lat od daty zakupu samochodu lub do 185 000 km. Druga generacja NX-a oznacza dla Lexusa debiut nie tylko nowej platformy multimedialnej, ale również napędu hybrydowego plug-in. Ta pierwsza przeniosła Lexusa do współczesnego świata. I nie chodzi tylko o „tablet” o przekątnej aż 14 cali na tablicy rozdzielczej, ale o płynność i szybkość działania systemu multimedialnego i jego grafikę. Hybryda plug-in, droższa od zwykłej hybrydy o 50 tys. zł – mimo że przekonuje dość sporym zasięgiem na energii elektrycznej, bo Lexus NX 450h+ jest wyposażony w akumulator, który może zmagazynować aż 18,1 kWh energii elektrycznej – zawrotnej kariery raczej nie zrobi. NX 350h przyspiesza od 0 do 100 km/h o tylko 1,4 s wolniej, też można nim podróżować z maksymalną prędkością wynoszącą 200 km/h, a jego maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 125 km/h zamiast 135 km/h, jak w wypadku wersji 450h+.

FACE LIFTING: –

HYBRYDA
HYBRYDA PLUG-IN



Lexus NX – W DETALACH
- KABINA
Wsiada się wygodnie do przodu i do tyłu – drzwi są duże, a fotele i kanapa umieszczone wysoko. Miejsca z przodu i z tyłu nie brakuje w żadnym kierunku. Przyzwyczaić trzeba się do wysiadania, bo NX to pierwszy model Lexusa wyposażony w elektroniczny system otwierania drzwi z tzw. elektronicznym zatrzaskiem. Do otwarcia drzwi od środka służy przycisk zamiast klamki. Dzięki temu drzwi otwierają się niemal bezgłośnie i bardzo płynnie.
- FUNKCJONALNOŚĆ
W porównaniu z poprzednikiem w nowym Lexusie NX zmniejszono liczbę przełączników z 78 do 45. Do obsługi najczęściej używanych funkcji służą klasyczne przyciski i pokrętła, co sprawia, że korzystanie z nich jest szybkie i intuicyjne. Sterowanie systemem audio i klimatyzacją powędrowało wysoko, aż na ekran dotykowy, ale temperaturę w kabinie reguluje się wygodnie dużymi pokrętłami i bez odrywania wzroku od drogi. Bagażnik o pojemności 545 l łatwo powiększyć do 1436 l poprzez złożenie asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy. Składaną miękką półkę można wtedy umieścić pod podłogą bagażnika.
- KOMFORT
Wygodne fotele mają tylko jedną wadę – za mały zakres regulacji zagłówków. Podróżuje się na nich komfortowo i zapewniają dobre podparcie pleców oraz ud. Pozycja do jazdy jest dobra, chociaż regulacja kolumny kierownicy na głębokość mogłaby być zdecydowanie większa. Fakt, że kierownicy nie można oddalić zbyt mocno od tablicy rozdzielczej sprawia, że fotel trzeba przesunąć bliżej kierownicy. To z kolei powoduje, że kurczy się miejsce na nogi, zwłaszcza na prawą. Jej komfortowe ułożenie trochę ogranicza bardzo szeroki tunel środkowy. Już standardowe zawieszenie dobrze tłumi nierówności. Zawieszenie z amortyzatorami o regulowanej sile tłumienia robi to zdecydowanie lepiej.
- MULTIMEDIA
Standardowo Lexus wyposaża NX-a w system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 9,8 cala. System zapewnia łączność bluetooth, bezprzewodową kompatybilność z interfejsem Apple CarPlay i przewodową z Android Auto. Sprzęt audio jest wyposażony w 10 głośników. Fabryczna nawigacja z bezpłatną transmisją danych przez pierwsze 4 lata (dotyczy tylko Lexusa NX 450h+) zapewnia dostęp do informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki transmisji danych i w połączeniu z aplikacją Lexus Link+ jest możliwe zdalne otwieranie i zamykanie auta oraz sterowanie klimatyzacją. Niezależnie od wersji wyposażenia w kabinie Lexusa NX znajdują się 4 porty USB (USB-A i USB-C z przodu i dwa porty USB-C z tyłu). Bezprzewodowa ładowarka jest seryjna w dwóch najdroższych wersjach, w pozostałych można ją zamówić w ramach pakietu wyposażenia. W najbogatszych wersjach – F Sport i Omotenashi – systemem multimedialnym steruje się poprzez wyświetlacz dotykowy o przekątnej aż 14 cali. Wersje Prestige, F Sport i Omotenashi można wyposażyć w sprzęt audio renomowanej firmy Mark Levinson z 17 głośnikami. System multimedialny nowej generacji, który jest oferowany w Lexusie NX, działa znacznie szybciej i bardziej płynnie oraz odznacza się zdecydowanie lepszą grafiką niż wcześniejsze.
- JAKOŚĆ
NX, jak kiedyś luksusowa limuzyna LS, pokazuje na co stać Lexusa w zakresie jakości wykonania wnętrza. W zależności od wersji wyposażenia tapicerka może być materiałowa ze skórą syntetyczną, w całości ze skóry syntetycznej lub wykonana wyłącznie ze skóry naturalnej. Ciekawe kombinacje kolorystyczne tapicerki siedzeń i drzwi, kontrastowe szwy i nowocześnie stylizowane dekory tworzą bardzo estetyczną całość. We wnętrzu NX-a podróż mija bardzo przyjemnie. Zasługa w tym także bardzo dobrego wyciszenia kabiny, dzięki zastosowaniu m.in. szyby przedniej i bocznych o podwyższonym współczynniku tłumieniu hałasu. NX to pierwszy model Lexusa, w którym zastosowano wypełnienie przednich i środkowych słupków powłoką z pianki, która redukuje hałas i wibracje. NX 350h jest wyposażony w funkcję, która redukuje dudnienie generowane przez silnik i wał napędowy oraz w system, który odpowiada za przekazanie przyjemnego dźwięku silnika do kabiny przez głośniki systemu audio.
- UKŁAD JEZDNY
Z przodu zawieszenie kół wykorzystuje kolumny McPhersona, z tyłu zastosowano wahacze podwójne i wleczone. Charakterystykę amortyzatorów i tulei metalowo-gumowych dobrano tak, aby zminimalizować drgania zawieszenia podczas jazdy po nierównościach. Wersja F Sport seryjnie jest wyposażona w amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, dzięki którym nadwozie Lexusa NX jest bardziej stabilne (mniej przechyla się na boki podczas dynamicznej jazdy), a reakcje na komendy wydawane kierownicą są szybsze i ostrzejsze. Aktywne zawieszenie może działać w jednym z dwóch trybów – Normal lub Sport. Wspomaganie układu kierowniczego jest elektryczne, a przełożenie – zmienne. Przy kącie skrętu kół do 20 stopni, przełożenie o mniejszej wartości zapewnia stabilność NX-a przy dużych prędkościach. Przy skręcie kół powyżej 20 stopni przełożenie ma większą wartość, co przekłada się na większą zwinność SUV-a w czasie jazdy przez zakręty.
- WRAŻENIA Z JAZDY
Komfortowe w całej rozciągłości. Począwszy od zawieszenia, przez kabinę, aż po silnik Lexus „zaprogramował” NX-a tak, aby dostarczał maksymalnie wysoki komfort podróżowania. Zawieszenie tłumi nierówności „miękko”, silnik – pracujący w cyklu Atkinsona (w odróżnieniu od cyklu Otto) – nie lubi być zmuszany do prezentowania swoich maksymalnych osiągów, bo nie do tego został opracowany. Już od 1882 roku silniki, które pracują w takim cyklu są znane z większej wydajności, ale z mniejszych osiągów. W 2,5-litrowym, wolnossącym silniku NX-a skoki tłoka podczas suwu pracy i wydechu są nieco większe, niż w czasie suwów ssania i sprężania. W silniku z cyklem Atkinsona po rozpoczęciu suwu sprężania zawór ssący zamyka się później niż w silniku z cyklem Otto. W efekcie część mieszanki paliwowo-powietrznej jest cofana do kolektora ssącego, dzięki czemu ilość gazów spalinowych powstałych z jej spalenia jest mniejsza i rozpręża się całkowicie przed rozpoczęciem suwu wydechu. Niemal cała energia jest przekazywana tłokowi, bo sprężanie mniejszej ilości mieszanki wymaga mniejszej ilości energii, co zmniejsza wewnętrzne straty silnika. Dzięki układowi zmiennych faz rozrządu, sterować można nie tylko momentem otwarcia zaworów dolotowego i ssącego, ale również ich wzniosem. W Lexusie NX jednostka napędowa współpracuje ze skomplikowaną przekładnią planetarną, której efekt działania jest podobny do efektu działania przekładni bezstopniowej. Dopóki jedzie się niespiesznie, wszystko działa cicho i płynnie. Dopiero mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia sprawia, że przekładnia zmusza silnik do pracy na wyższych obrotach, co natychmiast przekłada się na wzrost hałasu w kabinie.
- SYSTEMY ASYSTUJĄCE
Seryjnie Lexus NX jest wyposażony w systemy – unikania kolizji z pieszymi, rowerzystami i samochodami; ostrzegania o zmęczeniu kierowcy; utrzymywania auta na pasie ruchu wraz z korektą toru jazdy; wspomagania ruszania pod górę; rozpoznawania znaków drogowych i informowania kierowcy o lokalnych ograniczeniach oraz w kamerę cofania. Droższe wersje NX-a standardowo są również wyposażone w czujniki parkowania z funkcją samoczynnego hamowania, gdy kierowca nie reaguje na ostrzeżenie o możliwej kolizji; system monitorowania martwego pola w lusterkach zewnętrznych; system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego, z funkcją automatycznego zatrzymania w celu uniknięcia kolizji; system, który uniemożliwia otwarcie drzwi w chwili, gdy z tyłu zbliża się inny pojazd (rower, motocykl lub samochód) oraz w 10-calowy, kolorowy wyświetlacz przezierny.
- UKŁAD NAPĘDOWY
Hybrydowy (NX 350h) lub hybrydowy plug-in (NX 450h+). Podstawę obydwu stanowi 2,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy, odpowiednio, 190 KM lub 185 KM. Odmiana hybrydowa z przednim napędem ma do pary silnik elektryczny z przodu o mocy 182 KM, a hybrydowa z napędem na cztery koła także silnik z tyłu o mocy 54 KM. Akumulator może zmagazynować 1,1 kWh energii elektrycznej. Łączna moc hybrydowego Lexusa 350h wynosi 243 KM. Lexus NX 350h do 125 km/h potrafi poruszać się na napędzie wyłącznie elektrycznym. Odmiana 450h+ jest dostępna wyłącznie z napędem na cztery koła, z silnikami elektrycznymi z przodu i z tyłu o identycznej mocy, jak w wersji 350h. Akumulator może zmagazynować 18,1 kWh energii elektrycznej. Hybryda plug-in generuje łączną moc 309 KM i do 135 km/h może poruszać się na napędzie wyłącznie elektrycznym. Realny zasięg Lexusa 450h+ na energii elektrycznej wynosi ok. 65 km.
- CENA
Od 232 900 zł za 243-konną hybrydową wersję 350h Elegance z napędem na przednie koła, przez 242 900 zł za model o takiej samej mocy i z takim samym wyposażeniem, ale z napędem na cztery koła, do 322 900 za 309-konnego Lexusa NX 450h+ Prestige z napędem hybrydowym plug-in w wersji E-Four, czyli z napędem na cztery koła. Do najbogatszej wersji wyposażenia – Omotenashi – trzeba dopłacić 50 tys. zł.
Lexus NX – polecane silniki
350h, moc 243 KM (benzynowy, 2,5 l o mocy 190 KM plus dwa elektryczne – z przodu o mocy 182 KM i z tyłu o mocy 54 KM)