
- przestronne wnętrze
- doskonała ergonomia
- wysoka precyzja prowadzenia
- dobry komfort jazdy
- 4 lata gwarancji
- drogie dodatki
- mało systemów w asystujących w standardzie
- przeciętne osiągi podstawowych wersji
Intuicyjna
Nieergonomiczna
- przestronne wnętrze
- doskonała ergonomia
- wysoka precyzja prowadzenia
- dobry komfort jazdy
- 4 lata gwarancji
- drogie dodatki
- mało systemów w asystujących w standardzie
- przeciętne osiągi podstawowych wersji
Intuicyjna
Nieergonomiczna
Od lat jeden z najlepiej sprzedających się SUV-ów klasy średniej w segmencie premium
Wzór ergonomii i wszechstronności, który bardzo dobry poziom prezentuje również w kategoriach „komfort” i „wrażenia z jazdy”. Nie tak ostry w reakcjach, jak Porsche Macan czy BMW X3, za to bardziej komfortowy i wciąż bardzo przyjemny w prowadzeniu. W chwili debiutu w 2016 roku Audi Q5 zapowiadało nadejście rewolucji w branży motoryzacyjnej w dziedzinie wyposażenia samochodu, a konkretnie opcjonalnych funkcji cyfrowych dostępnych na życzenie, które można nabyć przez aplikację lub stronę internetową, a następnie – dzięki możliwości zdalnej aktualizacji software’u auta – zainstalować je w samochodzie już po zakupie. W Q5 debiutowała również nowa technologia oświetlenia – OLED, zastosowana w tylnych światłach. Opcjonalne tylne lampy OLED w Audi Q5 (dopłata 6120 zł) dają możliwość wyboru jednego z 3 wzorów świateł, na który nabywca decyduje się przy zakupie auta. Grafika świateł dostosowuje się do wybranego trybu jazdy. Spory rozstaw osi zapewnia przestronne wnętrze, które – dzięki dostępnej przesuwanej tylnej kanapie (dopłata 1810 zł) – można konfigurować na wiele sposobów.

FACE LIFTING: 2020

BENZYNA
DIESEL
HYBRYDA PLUG-IN



Audi Q5 – W DETALACH
- KABINA
Z łatwym dostępem do wszystkich miejsc, przestronna i bardzo dobrze wykonana. Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra we wszystkich kierunkach z jednym wyjątkiem – podczas patrzenia w prawo w bok szeroki środkowy słupek potrafi zasłonić samochód, a co dopiero pieszego. Do wyboru są fotele sportowe za 1700 zł, które zapewniają zdecydowanie lepsze podparcie po bokach oparcia i siedziska niż fotele standardowe i są wyposażone w wysuwane podparcie ud. 500 zł dopłaty wymagają uchwyty Isofix do bezpiecznego i wygodnego mocowanie fotelika dziecięcego na skrajnych miejscach z tyłu i na fotelu pasażera. Tablica rozdzielcza jest przejrzysta i uporządkowana. Powyżej ozdobnej listwy, która optycznie poszerza wnętrze znajdują się analogowe zegary (z ogromnymi tarczami, doskonale czytelne i ładne, należące do wyposażenia seryjnego) oraz ekran dotykowy systemu multimedialnego, który ma przekątną 10,1 cala lub dwa ekrany – 12,3-calowy wyświetlacz cyfrowych wskaźników (wymaga dopłaty 3090 zł) i również 10,1-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego.
- FUNKCJONALNOŚĆ
Począwszy od pokrętła do sterowania światłami, w które można trafić i obsługiwać je bez odrywania wzroku od drogi, przez sterowanie klimatyzacją, aż po dźwignię zmiany trybów pracy przekładni Q5 reprezentuje starą, najlepszą i jedyną słuszną szkołę ergonomii i intuicyjnej obsługi. Można nie wiedzieć nic o Audi Q5, wsiąść do niego, uruchomić silnik i pojechać. Umieszczony na konsoli środkowej panel do sterowania klimatyzacją – z dużymi pokrętłami, wewnątrz których znajdują się wyświetlacze temperatury – jest czytelny, łatwo dostępny i również można go obsługiwać patrząc na drogę. Obszerne kieszenie w drzwiach, solidne i wysoko umieszczone klamki do otwierania drzwi oraz wygodne uchwyty do ich zamykania służą temu, aby codzienne korzystanie z Q5 było jak najłatwiejsze. Od święta przyda się oparcie kanapy dzielone w proporcji 40:20:40 i ustawny bagażnik o pojemności 550 l, którą bardzo łatwo zwiększyć do 1520 l.
- KOMFORT
Jeśli chodzi o komfort tłumienia nierówności, dużo zależy od rodzaju zawieszenia. Do Audi Q5 są oferowane aż cztery rodzaje zawieszenia – ze sprężynami stalowymi (w wersji komfortowej lub sportowej), z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce tłumienia nierówności oraz zawieszenie pneumatyczne. Standardowe wielowahaczowe zawieszenie ma stosunkowo sztywną konfigurację i gwarantuje stabilne zachowanie nadwozie. Zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, w zależności od ustawienia wybranego przez kierowcę, może być albo bardzo komfortowe, albo zapewniać ekstremalną dynamikę podczas jazdy przez zakręty. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, oprócz regulacji siły tłumienia nierówności, oferuje aż pięć wysokości prześwitu. Kabina Q5 jest bardzo dobrze wyciszona. Niski poziom hałasu we wnętrzu to jedna kluczowych zalet średniej klasy SUV-a Audi. Za 3580 zł Audi Q5 można wyposażyć w automatyczną klimatyzację trzystrefową, która umożliwia indywidualne ustawienie temperatury i rozdziału powietrza dla kierowcy, pasażera oraz pasażerów na tylnych siedzeniach. Do Q5 Audi oferuje również ogrzewanie postojowe z wentylacją, które wymaga dopłaty 7960 zł.
- MULTIMEDIA
System multimedialny z 10,1-calowym ekranem dotykowym jest seryjnie wyposażony w łącze bluetooth i kompatybilny z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay. Możliwe jest odtwarzanie przez aplikację muzyczną plików audio, które są zapisane w pamięci telefonu, z możliwością ustawienia odtwarzania według wykonawców, albumów, utworów lub gatunków muzyki.
- JAKOŚĆ
Jakość wykonania jest bardzo dobra, żeby nie powiedzieć wysoka. Elementy chromowane i pokryte skórą są wszędzie tam, gdzie kierowca i pasażer sięgają ręką. Do wyboru jest kilka rodzajów dekorów (trzy rodzaje aluminium, lakier fortepianowy czarny, brzoza), podsufitka w kolorze jasnym lub czarna.
- UKŁAD JEZDNY
Dobry kompromis między komfortowym tłumieniem nierówności a sportowym stylem jazdy to wielka zaleta zawieszenia Audi Q5. Opcjonalnie do Q5 jest dostępny dynamiczny układ kierowniczy, który potrafi zmienić wielkość przełożenia o nawet 100 procent, w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kół. Standardowo Q5 jest wyposażone w 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Droższe wersje są dostępne z 18-calowymi kołami, a jako wyposażenie dodatkowe są oferowane również koła 19-, 20- i 21-calowe.
- WRAŻENIA Z JAZDY
Pomimo wysokiego nadwozia i prześwitu, który wynosi 20 cm, Q5 zachowuje się podczas jazdy stabilnie i prowadzi się pewnie. Średniej klasy SUV Audi szybko wykonuje polecenia kierowcy i bez żadnej zwłoki zmienia kierunek jazdy. Nadwozie przechyla się przy tym tylko nieznacznie. Seryjny system wyboru trybu jazdy potrafi dodać Q5 komfortu lub dynamicznego charakteru. W zależności od wybranego trybu jazdy, zmianie ulega sposób działania wspomagania układu kierowniczego, charakterystyka pracy silnika, moment zmiany przełożeń przez automatyczną skrzynię biegów oraz sposób działania innych seryjnych systemów. System wyboru trybu jazdy ma wpływ również na opcjonalne systemy, które są zamontowane w samochodzie, takie jak dynamiczny układ kierowniczy, zawieszenie z regulacją amortyzatorów czy zawieszenie pneumatyczne.
- SYSTEMY ASYSTUJĄCE
W wyposażeniu seryjnym są systemy, które ostrzegają przed kolizją i w razie konieczności redukują prędkość, ostrzegają o zjechaniu z pasa ruchu oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu, a także kamera cofania. Asystent utrzymania pasa ruchu wymaga dopłaty 2540 zł. Pakiet systemów wspomagających, który obejmuje m.in. aktywny tempomat, ostrzeżenie przy zmianie pasa ruchu, asystenta jazdy w korkach oraz asystentów omijania przeszkód i skrętu w lewo na skrzyżowaniu, kosztuje 13 160 zł. Q5 seryjnie jest wyposażone w asystent zjazdu ze wzniesienia.
- UKŁAD NAPĘDOWY
W Audi Q5 do wyboru są dwa silniki czterocylindrowe o pojemności dwóch litrów – wysokoprężny o mocy 163 KM lub 204 KM, albo benzynowy, turbodoładowany o mocy 204 KM lub 265 KM. Wersja SQ5 jest napędzana przez turbodiesla 3.0 V6 o mocy 341 KM. Ciekawostką jest, że oprócz tradycyjnego turbodoładowania jednostka napędowa Audi SQ5 jest wyposażona w sprężarkę napędzaną elektrycznie, która jest zasilana z 48-woltowej instalacji elektrycznej. Nie tylko odmiana SQ5, ale również 204-konny turbodiesel i silnik benzynowy w obydwu wersjach mocy są wyposażone w układ tzw. łagodnej hybrydy z instalacją o napięciu 48 V. System umożliwia toczenie się auta przy wyłączonym silniku spalinowym i włączenie układu start-stop już przy prędkościach poniżej 22 km/h. Audi Q5 jest również oferowane w wersji hybrydowej plug-in o mocy 299 KM lub 367 KM, w której turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów i mocy 265 KM ma do pary silnik elektryczny o mocy 143 KM. Akumulator może zmagazynować 17,9 kWh energii eklektycznej (brutto). Napęd jest przekazywany na przednie koła (tylko w wersji 35 TDI o mocy 163 KM) lub na cztery koła. Z wyjątkiem modelu SQ5, który jest wyposażony w 8-stopniową przekładnię automatyczną, wszystkie pozostałe silniki współpracują z 7-biegową dwusprzęgłową.
- CENA
Za najtańsze Audi Q5 trzeba zapłacić 211 200 zł. Pod jego maską pracuje 4-cylindrowy turbodiesel o mocy 163 KM (wersja 35 TDI), który współpracuje z 7-biegową przekładnią o dwóch sprzęgłach, przekazującą napęd na przednie koła. Model z napędem na cztery koła (40 TDI) kosztuje już 231 100 zł, ale w „pakiecie” otrzymuje się silnik wysokoprężny o mocy 204 KM. Napęd na cztery koła jest dostępny również w połączeniu z benzynową jednostką napędową o takiej samej mocy (wersja 40 TFSI). Za Audi Q5 40 TFSI quattro S tronic trzeba zapłacić 219 000 zł. Najdroższy model – SQ5 Sportback napędzany 341-konnym turbodieslem V6 – Audi wycenia na 390 600 zł. Audi SQ5 z identycznym silnikiem pod maską jest tańsze o 12 700 zł.
Audi Q5 – polecane silniki
40 TDI, moc 204 KM (turbodiesel, 2.0)
45 TFSI, moc 265 KM (benzynowy, 2.0 turbo)
SQ5, moc 341 KM (turbodiesel, 3.0 V6)