Porady

Gaśnica to nie jest zbędny gadżet. Oto wszystko co trzeba o niej wiedzieć

Mandat 500 zł za brak gaśnicy to mały problem w porównaniu z pożarem auta.

<a href="https://drivemode.pl/author/michal-hutyra/" target="_self">Michał Hutyra</a>

Michał Hutyra

25 sty, 2025

Od 22 lat każdy samochód musi mieć na pokładzie gaśnicę samochodową, jednak nikt nie uczy kierowców jak jej użyć – nawet na kursie na prawo jazdy. A szkoda, ponieważ w każdym roku zdarza się 7-10 tysięcy pożarów aut. Część z nich można by było uratować od całkowitego spalenia, gdybyśmy wiedzieli, że prawidłowe użycie gaśnicy w pierwszej fazie pożaru często pozwala skutecznie stłumić i ugasić ogień.

Ponieważ w razie pożaru działać trzeba szybko, prawidłowe umiejscowienie gaśnicy samochodowej ma kluczowe znaczenie. Najlepiej, żeby była ona zamocowana trwale przy fotelu kierowcy lub pasażera – dokładnie tak jak to jest w wielu współczesnych autach – bo wtedy zawsze jest pod ręką. Gorszym miejscem dla gaśnicy jest bagażnik, jeśli jednak tam ją wozimy, powinna być w miejscu łatwo dostępnym nawet kiedy wieziemy bagaże.

Gaśnica samochodowa – jaka powinna być

Według przepisów gaśnica w aucie osobowym o powinna być przynajmniej 1-kilogramowa. Zazwyczaj są to gaśnice proszkowe typu ABC, co pozwala gasić pożary:

  • (A) ciał stałych, takich jak np. drewno czy papier, tworzyw sztucznych,
  • (B) cieczy,
  • (C) gazów palnych, np. opary substancji ropopochodnych.
Gaśnica samochodowa stoi na bruku przy kole

Najbardziej powszechne w samochodach są gaśnice proszkowe typu ABC

Mało kto wie jednak, że kilogramowa gaśnica samochodowa proszkowa zawiera na tyle niedużo środka gaśniczego, że wystarczy on najwyżej na 6-7 s ciągłego gaszenia. Właśnie dlatego im szybciej zaczniemy gasić ogień oraz im precyzyjniej zadziałamy, tym większe mamy szanse na przykrycie go proszkiem, który blokuje dopływ tlenu.

Gaśnica samochodowa – jak jej użyć

Każda gaśnica samochodowa jest wyposażona w zawleczkę, którą należy wyciągnąć, odczekać kilka sekund i nacisnąć spust. Gaśnicę należy trzymać w pionie i pryskać nią jednostajnie w źródło ognia, aż do całkowitego opróżnienia jej ze środka gaśniczego. Co ważne, jeśli dym wydobywa się spod maski, nie otwierajmy jej całkowicie. Należy lekko ją unieść, użyć gaśnicy i opuścić maskę z powrotem. Jeśli pożaru nie udało się stłumić, można skorzystać z gaśnicy samochodowej użyczonej przez innego kierowcę. Zasadniczo jednak, po użyciu przez nas własnej gaśnicy, powinniśmy wezwać straż pożarną (dzwoniąc na numer alarmowy 112).

Jeśli zaś mamy do czynienia z bardzo rzadkim przypadkiem pożaru akumulatora auta elektrycznego, nie warto nawet próbować gasić ognia – trzeba natychmiast wezwać na pomoc strażaków, bo oni mają odpowiedni sprzęt, by opanować sytuację.

Gaśnica samochodowa – co trzeba o niej wiedzieć

Za brak w aucie gaśnicy samochodowej grozi kierowcy mandat do 500 zł. Nie ma też szans, żeby bez gaśnicy na pokładzie auto przeszło przegląd rejestracyjny.

Kuriozalne jest natomiast to, że oprócz samego posiadania gaśnicy, przepisy nie regulują kwestii związanych z jej legalizacją, czyli sprawnością i przydatnością do użycia. Nowy produkt ma zwykle legalizację na 2 lub 3 lata od daty wyprodukowania (w żadnym wypadku nie od daty zakupu). Po tym czasie kierowca sam ma zadbać o sprzęt gaśniczy. Co to oznacza? Raz w roku trzeba zrobić przegląd, który przedłuża ważność (legalizację) gaśnicy o rok, kosztuje 20-25 zł i jest wykonywany od ręki. Sprawdzane są wówczas przede wszystkim szczelność gaśnicy oraz stan techniczny zaworu. Czasem może być konieczne uzupełnienie środka gaśniczego.

Nowa gaśnica samochodowa kosztuje ok. 35-40 zł. Jeśli ktoś powie, że lepiej jest kupić nową niż „bawić się” w przeglądy używanej – odpowiemy, że absolutnie tak. Trzeba jednak pamiętać, że starej nie wolno wyrzucać do zwykłego śmietnika, lecz należy odwieźć do utylizacji w punkcie selektywnej zbiórki odpadów (tzw. PSZOK). Utylizacja jest darmowa.

FOT. SHARIQ

REKLAMA

Przeczytaj również

SKODA KODIAQ PHEV – DYNAMICZNA I OSZCZĘDNA HYBRYDA PLUG-IN W CENIE WERSJI Z SILNIKIEM DIESLA

SKODA KODIAQ PHEV – DYNAMICZNA I OSZCZĘDNA HYBRYDA PLUG-IN W CENIE WERSJI Z SILNIKIEM DIESLA

W nowym stylu i z nowym akumulatorem – Kia EV6 po faceliftingu w końcu trafi do Polski

W nowym stylu i z nowym akumulatorem – Kia EV6 po faceliftingu w końcu trafi do Polski

SKODA SUPERB PHEV – NOWOCZESNA HYBRYDA PLUG-IN W CENIE WERSJI Z SILNIKIEM DIESLA

SKODA SUPERB PHEV – NOWOCZESNA HYBRYDA PLUG-IN W CENIE WERSJI Z SILNIKIEM DIESLA

Mazda EZ-60 – zaskakująca nowość Mazdy, która ma odebrać klientów Tesli

Mazda EZ-60 – zaskakująca nowość Mazdy, która ma odebrać klientów Tesli

Bardziej eleganckie niż flagowe A8 – oto nowe Audi A6 Limousine, czyli sedan

Bardziej eleganckie niż flagowe A8 – oto nowe Audi A6 Limousine, czyli sedan

Brak artykułów
REKLAMA
Share This