RANKING

Samochody kompaktowe

Samochody tej klasy podbiły Europę w latach 70. Są praktyczne, ekonomiczne, uniwersalne, poręczne w jeździe miejskiej, wygodne na dłuższych trasach, a jednocześnie stosunkowo niedrogie, w efekcie stały się najpopularniejszymi autami rodzinnymi. Ze względu na wieloletnią dominację VW Golfa kompakty są często potocznie określane właśnie jako „klasa Golfa”.

Volkswagen Golf

Przez ostatnie pięćdziesiąt lat świat samochodów kompaktowych był zdominowany przez kolejne generacje VW Golfa, który stał się czymś na kształt wzorcowego modelu tej klasy. Aktualny model nie jest już jednak wzorem funkcjonalności (więcej)…

Przód błękitnego Volkswagena Golfa GTE stojącego na betonowym placu przy polach.
7,5/10

Volkswagen Golf

Bardzo dobry, jednak nie aż tak dobry jak model poprzedniej generacji (więcej)…

Przód błękitnego Volkswagena Golfa GTE stojącego na betonowym placu przy polach.

Samochody kompaktowe (klasa C)

Współczesne auta kompaktowe mierzą około 4,3-4,5 m na długość, a najpopularniejsze typy nadwozia to przede wszystkim pięciodrzwiowy hatchback, a dalej sedan i kombi. Wszystkie modele spalinowe mają silniki umieszczone poprzecznie z przodu, bo taka konstrukcja pozwala przeznaczyć jak najwięcej miejsca dla przedziału pasażerskiego. Dzięki temu pięciomiejscowe kabiny kompaktów są przestronne, a auta mają porządne możliwości ładunkowe niezależnie od rodzaju nadwozia. Z kolei w wyposażeniu są elementy znane głównie z droższych modeli, w tym zaawansowane systemy wspomagające kierowcę. Wśród kompaktów dominuje napęd na przednie koła – tylko niektóre modele i głównie w najdroższych wersjach występują również z napędem AWD.

Auta tej klasy oferują szeroki wybór jednostek napędowych. Ze względu na najlepszą kombinację osiągów, ekonomii i ceny najpopularniejsze są jednostki benzynowe o niedużej pojemności, trzy- lub czterocylindrowe i zwykle turbodoładowane. Jest też spory wybór modeli usportowionych, na szczycie zaś znajdują się takie, które ze względu na moc silnika przekraczającą 400 KM można uznać za auta sportowe. Wreszcie, z klasy aut kompaktowych wywodzą się pionierzy zarówno napędu hybrydowego (Toyota Prius), jak i elektrycznego (Nissan Leaf).

Popularność kompaktów w latach 90. Stała się tak duża, że przyciągnęła marki premium, które dziś mają bardzo silną reprezentację. Tak jak wszystkie nieduże samochody o tradycyjnych nadwoziach, auta kompaktowe tracą klientów na rzecz SUV-ów i crossoverów, wciąż mają jednak istotny udział w europejskim rynku. Aktualnie w ofercie jest około 30 modeli.

W ocenie modeli tej klasy istotną rolę gra praktycznie każda cecha – od przestronności kabiny i funkcjonalności, przez właściwości jezdne, komfort, wyposażenie, jakość, ofertę jednostek napędowych, aż po ekonomię i cenę.

Ostatnia aktualizacja: 30 października 2024 r. Zasady tworzenia rankingów znajdziesz tutaj.