Samochody najmniejsze

KIA PICANTO

TOYOTA AYGO X

FIAT 500

FIAT 500e

SUZUKI IGNIS

HYUNDAI i10

ABARTH 500e

FIAT PANDA

SMART EQ FORTWO
DACIA SPRING
Ma napęd elektryczny, ale w porównaniu z najnowszymi modelami Dacii, które pod względem jakości, wyposażenia, komfortu i ekonomii wjechały na poziom o klasę wyższy, Spring pozostaje Dacią starego typu (więcej)…

DACIA SPRING
Samochody najmniejsze (klasa A)
Długość nadwozi samochodów tej klasy nie przekracza 3,8 metra. Wszystkie modele to trzy- lub pięciodrzwiowe hatchbacki, ponieważ inne typy nadwozia są w tak małej skali niepraktyczne. Aby można było maksymalnie powiększyć przedział pasażerski, wszystkie maluchy mają też krótki przód oraz stosunkowo wysokie nadwozie. A ze względu na konieczność utrzymania niskiej ceny i niskich kosztów eksploatacji, do napędu służą silniki o małych pojemnościach.
Samochody najmniejsze stały się szczególnie popularne pod koniec lat 90., a jeszcze dziesięć lat temu praktycznie każdy masowy producent miał w ofercie model tej klasy. Jednak rosnące ceny aut, a także coraz bogatsza oferta małych crossoverów sprawiają, że z każdym sezonem maluchy znajdują coraz mniej nabywców. Spośród dużych firm dziś tylko Fiat, Kia, Toyota i Hyundai oferują na naszym rynku auta tego segmentu, a cała klasa obejmuje zaledwie 10 modeli.
Ze względu na wymiary nadwozia oraz konieczność utrzymania konkurencyjnej ceny samochody najmniejsze są też bardzo „trudne” do elektryfikacji na masową skalę. Póki co jedynie Fiat zdecydował się stworzyć nowoczesnego malucha z napędem elektrycznym w postaci 500e (konstrukcja Smarta Fortwo i Dacii Spring bazuje na modelach z napędem spalinowym), jego cena jest jednak wyższa niż w wypadku aut kompaktowych.
W wypadku samochodów najmniejszych najważniejsze są cechy praktyczne, wyposażenie i cena.
Ostatnia aktualizacja: 30 października 2024 r. Zasady tworzenia rankingów znajdziesz tutaj.