Samochody klasy wyższej średniej
Historycznie jest jednym z najbardziej tradycyjnych segmentów rynku, natomiast z punktu widzenia techniki – jednym z najbardziej zaawansowanych. Najlepsze modele tej klasy, popularnie zwanej klasą biznes, wyróżniają się znakomitą jakością, zapewniają wysoki komfort, mają ponadprzeciętne osiągi i oferują najnowsze rozwiązania z każdej dziedziny.

MERCEDES KLASY E

BMW SERII 5

AUDI A7 SPORTBACK

PORSCHE TAYCAN

AUDI A6

AUDI e-TRON GT

MERCEDES EQE

VOLVO S90

TESLA MODEL S

TOYOTA MIRAI
Samochody klasy wyższej średniej (klasa E)
Tak jak pozostałe klasy dużych samochodów, klasa wyższa średnia jest zdominowana przez marki premium. Najpopularniejszy typ nadwozia to sedan, a jedynie modele o najwyższej sprzedaży są oferowane również jako kombi (Mercedes klasy E, BMW serii 5, Audi A6, Porsche Taycan i Volvo S90). Wyjątki stanowią liftbacki Audi A7 i Tesla Model S, nie ma natomiast ani jednego auta z nadwoziem coupe. Obecnie cały segment obejmuje około 15 modeli.
Większość samochodów klasy wyższej średniej należy do szerszej grupy, które potocznie często określa się jako auta luksusowe (w odróżnieniu od klasy aut luksusowych, o rozmiar większych), a które istnieją praktycznie od początku istnienia samochodu osobowego. Pomimo licznych prób podejmowanych przez ponad pięćdziesiąt lat żadnemu z masowych producentów nie udało się na dłuższą metę wywalczyć miejsca w tej klasie. W Europie tradycyjnie największą popularnością cieszą się modele firm niemieckich, głównie dzięki bardzo wysokiemu poziomowi dopracowania oraz tempie, w jakim wprowadzają na rynek najnowsze rozwiązania techniczne. Nawet takie marki jak Jaguar, Lexus czy Maserati pozostają na dalekim drugim planie, a jedynym producentem spoza Niemiec, który odgrywa w miarę znaczącą rolę jest Volvo.
W ostatnich kilkunastu latach długość nadwozi limuzyn tej klasy przekroczyła granicę pięciu metrów. Do napędu tradycyjnie służą silniki o wyższej mocy, współcześnie coraz częściej jednak są to jednostki o czterech cylindrach pracujące w ramach hybrydowych zespołów napędowych typu plug-in. W najmocniejszych wersjach wciąż są montowane silniki sześcio- oraz ośmiocylindrowe.
Coraz mocniejszą reprezentację mają auta elektryczne – w ostatnich kilku latach obok Tesli pojawiły się modele Mercedesa, Audi, Porsche i BMW. Unikatowy elektryczny model zasilany przez ogniwo paliwowe oferuje z kolei Toyota.
W ocenie modeli tej klasy różnice w wymiarach przedziału pasażerskiego czy cechy praktyczne grają mniejszą rolę. Liczą się przede wszystkim wszystkie elementy wpływające na komfort, czyli tłumienie nierówności, wyciszenie kabiny, siedzenia i wyposażenie, a także osiągi, właściwości jezdne, jakość oraz ogólny poziom dopracowania.
Ostatnia aktualizacja: 30 października 2024 r. Zasady tworzenia rankingów znajdziesz tutaj.