Samochody klasy średniej
Jeden z najbardziej klasycznych segmentów jest dziś zdominowany przed modele marek premium. Samochody tej klasy mają stosunkowo mocne silniki, zaawansowane układy jezdne oraz elementy wyposażenia znane z droższych limuzyn, a charakter większości z nich dobrze oddaje stosowane na niektórych rynkach określenie „kompaktowe auta luksusowe”.

9,5/10
BMW serii 3

9,5/10
MERCEDES klasy C

8,5/10
BMW serii 4 Gran Coupe

8/10
AUDI A4

8/10
Audi A5 Sportback

8/10
VOLKSWAGEN ARTEON

7,5/10
VOLVO S60

7,5/10
ALFA ROMEO GIULIA

7/10
TESLA MOSEL 3

7/10
HYUNDAI IONIQ 5
Klasa średnia (segment D)
Przedstawiciele tego segmentu to w większości klasyczne sedany oraz kombi, chociaż jest też kilka popularnych liftbacków. Na przestrzeni lat samochody klasy średniej ewoluowały od prostych konstrukcyjnie modeli z lat 70. do napakowanych najnowszymi technologiami współczesnych. Z generacji na generację stają się też coraz większe – dziś nadwozia niektórych mają długość nawet 4,8-4,9 m. Z kolei zaawansowane układy jezdne, coraz wyższa jakość oraz stopień dopracowania aut tej klasy osiągnęły dziś poziom, który można porównywać ze znacznie droższymi limuzynami.
Jest to też klasa, która w ostatnich kilkunastu latach została zdziesiątkowana przez SUV-y i dzisiaj liczy nieco ponad 20 modeli. Bardzo mocno skurczyła się reprezentacja marek masowych – tacy producenci jak Ford, Renault, Opel, Nissan, Honda, Hyundai czy Kia nie mają już w ofercie samochodów tego segmentu. Mocno trzymają się natomiast marki premium, których auta mają szczególną pozycję jako tradycyjne symbole statusu. Niektóre z tych firm mają nawet w ofercie więcej niż jeden model, jak np. BMW serii 3 i 4 Gran Coupe czy Audi A4 i A5 Sportback (a równolegle również Seria 4 Coupe i Audi A5 Coupe).
Inaczej niż mniejsze auta, które konstrukcyjnie są do siebie bardzo zbliżone, samochody klasy średniej różnią się pod względem budowy układu napędowego – modele BMW i Mercedesa mają silniki umieszczone wzdłużnie i napęd na tylne lub na cztery koła, natomiast w autach Volkswagena, Skody, Volvo czy Peugeota silniki są umieszczone poprzecznie, a napęd w zdecydowanej większości wypadków jest przekazywany na przód.
Poza komfortem, wyposażeniem i cechami praktycznymi, które decydują o jakości użytkowania pojazdu na co dzień, w ocenie samochodów klasy średniej większą niż w wypadku mniejszych aut rolę grają właściwości jezdne i osiągi – najlepiej kiedy te ostatnie idą w parze z dobrą ekonomią.
Ostatnia aktualizacja: 30 października 2024 r. Zasady tworzenia rankingów znajdziesz tutaj.