RANKING

Kompaktowe SUVY

Crossovery tej klasy biją na świecie rekordy popularności. Są wystarczająco duże, żeby zapewnić komfort jazdy na dobrym poziomie, a jednocześnie okazują się tak samo poręczne na ulicy miasta, zwykłej drodze jak i na autostradzie. Na naszym rynku jest oferowanych blisko 60 modeli, czyli dwa razy więcej niż w jakimkolwiek innym segmencie.
numer miejsca - 8.

KIA SPORTAGE

Już szósta generacja bestsellerowego modelu Kii jest na rynku od 2021 roku i lada chwila doczeka się face liftingu. Sportage nie jest już oferowany z silnikiem Diesla, za to po raz pierwszy pojawił się w wersji hybrydowej typu plug-in, która (więcej)…

Niebieska Kia Sportage jedzie asfaltową drogą – widać przód i lewy bok auta, w tle są drzewa.

7,5/10

numer miejsca - 8.

KIA SPORTAGE

Bestsellerowy model Kii lada chwila doczeka się face liftingu (więcej)…

Niebieska Kia Sportage jedzie asfaltową drogą – widać przód i lewy bok auta, w tle są drzewa.
Ocena w rankingu drivemode.pl - 7,5 punktu na 10 możliwych

Kompaktowe SUV-y (klasa C-SUV)

SUV-y tego segmentu stanowią aż jedną czwartą europejskiego rynku nowych samochodów, gdzie klienci mogą wybierać spośród około 70 modeli. Sukces kompaktowych crossoverów ma źródło w tym, że z praktycznego punktu widzenia są one jak średniej wielkości vany – z podwyższoną pozycją kierowcy oraz przestronną i funkcjonalną kabiną – tyle że opakowane w supermodne nadwozie SUV-a.

Konstrukcje nośne, układy zawieszenia, silniki i układy napędowe pochodzą przede wszystkim od samochodów kompaktowych, chociaż niektóre SUV-y są zbudowane na przedłużonych płytach podłogowych aut małych. Crossovery są jednak nieco większe (nie tylko wyższe) niż modele kompaktowe, a ich kabiny oraz przedziały bagażowe są wyraźnie bardziej przestronne. Większość średnich SUV-ów oferuje napęd na cztery koła, jednak ze względu na bardziej przystępną cenę najpopularniejsze są odmiany z napędem na jedną oś (w zdecydowanej większości wypadków przednią). Te z napędem 4WD poradzą sobie w lekkim terenie, chociaż żaden model tej klasy nie jest autem terenowym.

Pradziadkami kompaktowych SUV-ów były w latach 90. Toyota RAV4 i Honda CR-V, jednak pierwszym nowoczesnym crossoverem oraz samochodem, który na dobre rozkręcił modę na auta tego typu był Nissan Qashqai (debiut w 2006 r.). Zaskakujące było to, że zastąpił on wówczas w ofercie Nissana model kompaktowy (Almerę). W ostatnich kilkunastu latach rosnąca oferta oraz popularność crossoverów przyczyniła się do spadku zarówno liczby sprzedawanych kompaktowych hatchbacków, jak i sedanów klasy średniej.

Dziś niektórzy producenci mają w ofercie po kilka modeli tego segmentu, np. Skoda (Kodiaq, Karoq, Enyaq), Kia (Sportage, Niro, EV6) Toyota (RAV4, C-HR, Corolla Cross, bZ4X), Renault (Austral, Arkana, Scenic E-Tech), Nissan (Qashqai, X-Trail, Ariya) czy nawet tak młoda marka jak Cupra (Formentor, Ateca, a niedługo również Tavascan). Klasa kompaktowych SUV-ów stała się też tak zróżnicowana, że na potrzeby analitycy rynku dzielą ją na podkategorie:

  • C-SUV classic, np. Nissan Qashqai, Skoda Karoq, Toyota Corolla Cross
  • C-SUV large, np. Mazda CX-5, Skoda Kodiaq, Toyota RAV4
  • C-SUV small, np. Kia Niro, Mitsubishi Eclipse Cross, Subaru XV
  • C-SUV sport, np. Cupra Formentor, Renault Arkana, Toyota C-HR
  • C-SUV premium, np. BMW X1, Mercedes GLA, Volvo XC40
  • C-SUV electric, np. Kia EV6, Tesla Model Y, VW ID.4
  • C-SUV MPV-styled, modele tego typu nie są oferowane w Europie

Kompaktowe SUV-y są też „podatne” na elektryfikację – wyżej zamontowane siedzenia sprzyjają umieszczeniu pod podłogą dużego zestawu akumulatorów, a spore wymiary auta pomagają uzasadnić wysoką cenę. Aktualnie w tej klasie jest około 15 modeli z napędem elektrycznym.

Największą rolę w ocenie modeli tej klasy grają funkcjonalność, komfort, wyposażenie, poziom dopracowania, ekonomia oraz właściwości jezdne.​

Ostatnia aktualizacja: 23stycznia 2025 r. Zasady tworzenia rankingów znajdziesz tutaj.