RANKING

Samochody małe

O rozmiar mniejsze niż auta kompaktowe i tradycyjnie jedne z najtańszych samochodów na rynku. Ogromną zaletą maluchów jest to, że pomimo niedużych wymiarów nadwozia dobrze sprawdzają się jako auta rodzinne – praktyczne, poręczne i ekonomiczne. Dziś występują wyłącznie jako hatchbacki, a na liście wyposażenia mają elementy znane z droższych kompaktów.

Samochody małe (klasa B)

Wzrost cen samochodów w ostatnich latach szczególnie odbił się właśnie na autach małych, tradycyjnie najtańszych w ofertach wielu firm. Maluchy wciąż jednak są popularne – większy niż one udział w europejskim rynku mają tylko małe i kompaktowe SUV-y. Aktualnie oferowanych jest około 20 modeli tej klasy.

Długość nadwozia zdecydowanej większości modeli mieści się w przedziale 4-4,2 m, a ze względu na nieduże wymiary szczególnie istotna jest przestronność kabiny oraz pojemność bagażnika. Nie ma już ani sedanów ani wersji kombi, a jedynym autem z nadwoziem innym niż pięciodrzwiowy hatchback jest trzydrzwiowe Mini. Wszystkie maluchy mają identyczną konstrukcję, z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i przednim napędem, a do napędu służą trzy- i czterocylindrowe jednostki o pojemnościach do 1,5 l (silniki 2.0 pozostają jedynie w ofercie Audi A1, Mini i VW Polo). Układy przeniesienia napędu wykorzystują przede wszystkim mechaniczne skrzynie biegów, chociaż widać też wzrost popularności przekładni automatycznych i dwusprzęgłowych.

W ostatnich latach z modeli tej klasy kompletnie wycofano silniki Diesla, pojawiło się natomiast kilka wersji hybrydowych, których prekursorem podobnie jak wśród aut kompaktowych jest Toyota. W maluchach najnowszej generacji do oferty trafiły systemy asystujące oraz systemy multimedialne podobne do tych, jakie są oferowane w droższych w kompaktach.

W ocenie modeli tej klasy największą rolę grają cechy praktyczne, funkcjonalność, przestronność kabiny, ekonomia, komfort oraz cena.

Ostatnia aktualizacja: 30 stycznia 2025 r. Zasady tworzenia rankingów znajdziesz tutaj.