

POTĘŻNA NA ZEWNĄTRZ, LUKSUSOWA WEWNĄTRZ. KIA EV9 – NAJBARDZIEJ WYJĄTKOWY MODEL W HISTORII MARKI
Ponad 5 metrów długości, 6 lub 7 osobnych siedzeń, fotele obrotowe lub rozkładane z podnóżkiem, tapicerka z delikatnej skóry, zagłówki wygodniejsze niż niejedna poduszka – Kia z rozmachem wjechała do klasy największych SUV-ów segmentu premium.
Gdy dwa lata po debiucie EV6 nadszedł czas na zaprezentowanie światu drugiego modelu skonstruowanego w oparciu o nową platformę podłogową, wykorzystującą technologię 800 V i zaprojektowanego zgodnie z zasadami nowej filozofii designu „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, Kia zszokowała świat jeszcze bardziej niż to miało miejsce za sprawą kompaktowego crossovera. Mimo że nadwozie EV9 zostało narysowane według tych samych wytycznych, zrywało z opływowymi liniami i kształtami EV6. Zamiast tego pojawiły się linie proste, ostre krawędzie, pudełkowate formy maksymalnie wykorzystujące przestrzeń i – przede wszystkim – gigantyczny rozmiar. Ponad 5 metrów długości, niemal 2 metry szerokości i rozstaw osi liczący 3,1 metra. Tak potężnego modelu Kia jak dotąd nie miała. Tak bardzo pretendującego do klasy premium – również nie.


Do wykończenia wnętrza EV9 Kia używa materiałów najwyższej jakości, detale są wykonane z największą precyzją, a wyposażenie podnoszące komfort przebywania na pokładzie jest z najwyższej półki. Wystarczy wspomnieć o fotelach kierowcy i pasażera z funkcją relaksu, wyposażonych w elektrycznie wysuwany podnóżek, takich samych fotelach drugiego rzędu lub obrotowych, trzystrefowej automatycznej klimatyzacji z nawiewami dla drugiego i trzeciego rzędu foteli oraz zamszowym wykończeniu podsufitki i słupków.
Kia EV9 jest oferowana, do wyboru, jako samochód 6- lub 7-miejscowy. W pierwszej wersji do wyboru są dwa pakiety – Lounge lub Relax. W skład pierwszego wchodzą przesuwane i obrotowe (o 90 lub 180 stopni) fotele w drugim rzędzie oraz konsola środkowa z wysuwanym stolikiem i schowkiem dla pasażerów środkowego rzędu. Pakiet Relax obejmuje elektrycznie regulowane fotele drugiego rzędu z funkcją relaksu oraz elektrycznie wysuwanym podnóżkiem i szerokimi zagłówkami. Oczywiście, w komplecie z konsolą środkową z wysuwanym stolikiem i schowkiem dla pasażerów podróżujących w drugim rzędzie.

O komfort kierowcy i pasażera dbają podgrzewane i wentylowane elektrycznie regulowane fotele. Ponadto, fotel kierowcy może być wyposażony w dwuosiową elektryczną regulację podparcia kręgosłupa lędźwiowego, elektrycznie regulowane podparcie boczne i funkcję masażu. Kolumna kierownicy też może być elektrycznie regulowana, a kierownica – podgrzewana z dwustopniową regulacją. Dostęp do samochodu i uruchomienie silnika ułatwia cyfrowy klucz, który można mieć w smartfonie, a do aktywacji profilu kierowcy wystarczy przyłożyć palec do czytnika linii papilarnych.
Najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa, oprócz 9 poduszek powietrznych, zapewniają liczne systemy asystujące, między innymi, monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją wyświetlania obrazu z kamery umieszczonej w lusterku na wyświetlaczu cyfrowych wskaźników oraz jazdy po autostradzie z funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu.




Jak na topowy model przystało, EV9 jest dostępne z największym akumulatorem, który Kia oferuje do elektrycznych modeli. Może on zmagazynować aż 99,8 kWh energii elektrycznej. Do wyboru jest wersja z napędem na tylne koła i silnikiem o mocy 203 KM lub na cztery koła z dwoma silnikami o łącznej mocy aż 384 KM. Dzięki technologii 800 V ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent stanu naładowania, przy pomocy odpowiednio szybkiej ładowarki, trwa jedynie 24 minuty.
EV9 z napędem na tylne koła przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s. Model z napędem na cztery koła potrzebuje na to tylko 5,3 s (w wersji GT-Line) lub 6,0 s (w wersji Earth). Prędkość maksymalna 203-konnej EV9 wynosi 185 km/h, a 384-konnej 200 km/h.
Jak na potężnego SUV-a przystało, Kia EV9 z napędem na cztery koła jest zdolna holować przyczepę o masie własnej wynoszącej aż 2,5 tony. Niewiele samochodów elektrycznych może się z nią równać pod tym względem.

Seryjne wyposażenie EV9 już w podstawowej wersji Earth obejmuje m.in. pompę ciepła oraz technologię V2D (Vehicle-to-Device), która umożliwia zasilanie zarówno urządzeń zewnętrznych (V2L, Vehicle-to-Load), jak i innych samochodów elektrycznych (V2V, Vehicle-to-Vehicle). To ostanie potrafi niewiele samochodów elektrycznych, nawet znacznie droższych od EV9.
Droższa odmiana GT-Line seryjnie jest wyposażona w, między innymi, system audio renomowanej firmy Meridian z 14 głośnikami, czarne relingi dachowe, system zdalnego parkowania (prostopadłego, równoległego i skośnego) przy użyciu pilota i 21-calowe obręcze kół z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 285/45.
EV9 GT-Line, jako pierwsza Kia w historii, może być wyposażona w cyfrowe lusterka zewnętrzne z 7-calowymi ekranami OLED umieszczonymi na krańcach tablicy rozdzielczej.

Cennik EV9 otwiera wersja Earth za 323 900 zł, a zamyka odmiana GT-Line za 368 900 zł. Pierwszą można wzbogacić o tylko trzy pakiety wyposażenia dodatkowego, drugą – o cztery, co pokazuje jak bogato wyposażonym w standardzie samochodem jest Kia EV9. Jak wszystkie modele marki Kia, EV9 jest objęte gwarancją producenta na 7 lat lub 150 tys. kilometrów.